Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag ik een gekochte cd gebruiken?

Hallo,

Ik heb een vraagje over auteursrechten. Ik ben zelf beginnende DJ, en heb nog niet zo veel kaas gegeten van de auteursrechten. Mijn DJ-docente zegt dat wanneer je een CD koopt, je deze auteursrechtenvrij mag gebruiken. Heeft zij gelijk?

Alvast bedankt,
Tim

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Zolang je thuis draait wel. Als je gaat mixen voor publiek, zal er toch afgedragen moeten worden aan BUMA/STEMRA.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je DJ-docente heeft geen gelijk, of je hebt haar niet goed begrepen.

Toegevoegd na 43 minuten:
Hier een stukje van een site die een in mijn ogen vreemde aanname doet.

Als coverband of dj kun je in bepaalde gevallen ook met Buma/Stemra te maken krijgen. Je maakt dan namelijk gebruik van repertoire waarvan Buma/Stemra de rechten beheert. Je merkt hier zelf eigenlijk niets van totdat je de door jou gespeelde covers op een cd wilt gaan uitbrengen. Een dj zal met Buma/Stemra te maken krijgen als hij zijn mix op zijn website verkoopt als download. Je moet dan namelijk toestemming vragen voor het gebruik van de auteursrechten die op de compositie en tekst zitten. Omdat voor niets de zon opgaat, zijn hier ook kosten aan verbonden. Als je gaat optreden als coverband of dj hoef je geen toestemming te vragen. **De eigenaar van de zaal of kroeg betaalt hiervoor namelijk een vergoeding aan Buma/Stemra.

**Ik zou dat ten alle tijden even navragen. Bij de meeste kroegen/uitgaansgelegenheden zal dit gelden, maar wat als een feestorganisatie zomaar een zaaltje afhuurt?

http://muziekbusiness.nl/buma-stemra/

Je docente zal er dus keihard van uitgaan dat alles geregeld is met Buma/Stemra.

Toegevoegd na 56 minuten:
Het antwoord is dus:

-Thuis draaien: Ja, dat mag
-In een kroeg draaien (die aan B/S betaald): Ja, ook geen probleem

-Op een plek draaien waar B/S geen contract mee heeft: Hier wordt het gevaarlijk (voor jou of de organisatie van het feest).
-Als je je mix (ter verkoop) zelf op internet zet: Dan moet je zeker oppassen. Alleen als je rechtenvrije muziek mixt zou dat geen probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

"De techniek om stukken muziek te mixen en de fragmenten tot een nieuw geheel om te vormen, zal niet beschermd zijn door het auteursrecht. Het resultaat zelf van het mixen zal daarentegen wel beschermd zijn. Een identieke geluidsmix maken vormt dan een inbreuk op het auteursrecht."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, in België zeer zeker niet (en Nederland is almaar gelijkaardiger, ook al past men dit lang nog niet overal toe en is er in Nederland meer gedoogbeleid dan in België nu). Als je valt onder het statuut 'kunstenaar' en niet minstens aangesloten bent bij "als DJ" (gelijkaardige administratie vormt zich in Nederland), dan kan dit slecht aflopen voor jou.

Dat is niet zo eenvoudig als het klinkt, heb een boekhoudklant die 2 X 2500 EUR boete boven het hoofd hangt voor schijnzelfstandigheid hierdoor omdat 2 dj's GEEN ondernemingsnummer hadden en dus moesten ingeschreven zijn op voorhand als dimona, ouders die die kinderen ten laste hebben, kan ook serieus Damocles boven het hoofd hangen) en dus diende ik als boekhouder alles uit te spitten tot op het bot:

De originele muziekstukken blijven auteursrechten hebben. Als je ooit een monsterhit scoort met een 'eigen mix', dan zul je plots briefjes en facturen krijgen van de diverse makers van de muziek.

Wat je betaalt bij de aankoop van een plaat, CD voor heel wat lange jaren is het deeltje auteursrecht om het privaat te gebruiken op een of meerdere toestellen en dat recht is privaat overdraagbaar.

Op het moment dat je een activiteit meerdere malen doet (DJ'en), word je handelaar volgens de BTW-wetgeving. Vervolgens ook voor directe belastingen (inkomstenbelastingen) en dan gaat de RSZ met een licht afwijkende definitie van "loon" je ook beschouwen als iemand waarop RSZ moet betaald worden (van minder dan 5% tot zelfs meer dan 34% op je bruto voor de werkgever en zo'n 13,07% op je bruto naar netto).

Daarom moet je je aansluiten als DJ om zelf auteursrechten te kunnen genieten "uit de grote pot" en omdat justitie wel begrijpt dat je als DJ natuurlijk anderen hun muziek begrijpt en jouw 'creativiteit' net in de combinatie ervan moet liggen.

Zolang je niet beroemd wordt, moet je je niet te veel zorgen maken, maar scoor je een monsterhit, hou dan meteen minstens 50% van je inkomsten in te voorzien voor alle verrassingen nadien (sociale bijdragen, belastingen en... hun deel auteursrechten als anderen uit je mix dat eisen).

Je juf heeft gelijk op privaat vlak. Je juf heeft ongelijk op zakelijk vlak. Neem haar noch jezelf zoiets kwalijk, 95% van de dj's weet dit niet, en daar dient goeievraag.nl net voor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing