Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

welke radio antenne moet ik kopen?

Ik heb laatst een stereo toren gekocht van 20 jaar oud. Bij het radio gedeelte zat geen antenne en ik kan daarom dus ook geen radio beluisteren. Het gaat hier om een "Technics quartz synthesizer am/fm stereo tuner st-600".

Ik heb al wat rondgekeken op het internet maar ik weet niet goed wat ik moet kopen. Ik heb al een coaxkabel voor de tv gepast maar dat is net iets te groot.

weet iemand wat ik het best kan kopen?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

“Net iets te groot” is moeilijk te geloven. Als er een aansluiting voor coaxkabel zit dan zal-ie ook wel passen.
Maar je moet er wel aan denken dat het een coaxkabel zoals voor de TV bij toepassing voor een radiotuner “andersom” ingestoken moet worden.

Bij de TV komt het signaal met een mannelijk plugje uit de muur. Dat mannelijke pennetje gaat in een vrouwelijk hulsje van de coaxkabel.
De coaxkabel eindigt bij de TV weer in een mannelijk pennetje dat in een hulsje past achteraan je TV toestel.

Diezelfde soort coaxkabel kun je toepassen voor de radiotuner. Maar dan moet je hem andersom leggen.
Het signaal komt hier met een vrouwelijk hulsje uit de muur, en nu moet het “mannetje” van de coaxkabel hierin.
Aan het andere eind zit nu een vrouwtje, dat zou moeten passen op de coaxaansluiting van een radiotuner.
Zoals op deze foto boven de aanduiding “75 Ohm FM ANT”
http://www.fein-hifi.de/images/product_images/original_images/1588_5_st_600grof.jpg

We hebben het nu gehad over de aansluiting van de FM antenne.

Aan het luisteren via AM (middengolf radio) zul je tegenwoordig niet veel plezier beleven, maar je kunt altijd eens een draadje steken of vastzetten in de AM aansluiting.

Als dit allemaal niet past, kun je misschien een foto online zetten van de antenne-aansluitingen achterop jouw exemplaar van deze tuner. Er zijn namelijk ook tuners waar je zelf de coaxkabel moet uitsplitsen, en dan zijn er soms schroefjes waaromheen je de centrale ader resp. de mantel met een moertje vast moet zetten. Kennelijk werden ze in Nieuw-Zeeland zo in de handel gebracht:
http://www.nrpavs.co.nz/archive09/Sold09_htm/Images/Technics_ST-600_bk_650x346_pixels.gif
10 jaar geleden
Je kunt in het gaatje van je 75Ω fm-antenne een koperdraadje proppen van ong. 75 cm.
Dat is ¼ golflengte (3 meterband) en is voldoende als je niet te ver van de zender zit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing