Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat betekent het als een instrument in "do" staat?

ik was op een jamsessie. nu zei de begeleider dat "instrumenten die in do staan" een bepaalde partituur moesten hebben. hij had ook partituren voor "instrumenten die in fa' staan.
hoewel ik vrij muzikaal ben heb ik nooit lessen gevolgd, dus ik begreep dit even niet. ik snap wel dat een partituur in do, la enz;.. kan staan, maar een instrument heeft toch alle noten ter beschikking?

11 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

In het Nederlands zeggen wij dan dat het voor een C-instrument is. Als zo'n instrument een C speelt dan hoor je ook een C klinken. Terwijl je bij een F-instrument (dat is in Fa) dan geen C hoort maar een F, en bij een Bes-instrument (Si mol) een Bes. C-instrumenten zijn bijvoorbeeld een viool, een fluit, en een hobo. Een hoorn is vaak in F. Een trompet en een klarinet staan in Bes.
Amadea
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit noemt men transponerende instrumenten.
Je hebt een Bes en een A, als ik nu een partituur van een viool neem en ik speel dat met een Bes klarinet. Wanneer ik nu een C (Do) tegenkom op het partituur en ik speel een Do op de klarinet, dan hoor je geen Do, maar een Bes(Si mol), Als ik nu op een A klarinet die do speel dan hoor ik geen Do, ook geen Bes, maar een A (la). Ik heb dan de zelfde vingerzetting als op de Bes, maar toch hoor ik een A. Om dit probleem op te lossen gaat men de partituur transponeren (aanpassen). Dat wil zeggen dat men dan in plaats van een Do schrijft een Bes of een A schrijft of men zet het in een andere toonladder. Een tweede mogelijkheid is dat ze iedereen het zelfde partituur geven en dat dan de muzikant a la minuut (direkt) In het hoofd de partituur veranderd.
Of de dirigent zegt in welke toonaard het stuk staat voor een bepaalt instrument. Dan weten de andere instrumenten welke noten ze moeten spelen op hun instrument.
Voor beroepsmuzikanten is dat een koud kunstje.
Robby BB

Toegevoegd na 12 minuten:
Wanneer men zegt dat een partituur in Do staat wil dat zeggen dat er geen mollen of kruisen aan het begin van de partituur staan, bij andere staan er dan wel mollen of kruisen en zo bepaal je dan in welke toon het staat.
In het geval van de Bes klarinet, bv weet je dat wanneer je een do speelt je eigenlijk een si mol (bes) hoort. Maar als je te samen met een viool een do speelt dan klinkt dat vals omdat de klarinet een halve toon te laag klinkt. Dan kan je dat oplossen door bv een Kruis vooraan de partituur van de klarinet te zetten. Daardoor speelt dan de klarinet een halve toon hoger en komt ze gelijk met de viool.
Dit is zeer summier uitgelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing