Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom gaat het dunne laagje op mijn klarinet dop er af en bij anderen niet?

Ik heb een klarinet en het valt me op dat het dunne laagje op mijn zilveren klarinet dop er af gaat. Bij andere mensen met de zelfde dop gebeurt dit niet, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Er zijn verschillende mogelijkheden waarom het zilver (is het echt zilver en geen chroom?) los laat.
Het nat opbergen kan een reden zijn. Ook aan de buitenkant zal er iets zitten. Dat kan uitbijten. Het kan sowieso geen kwaad om dit altijd te drogen en zo je instrument goed te onderhouden

Het kan ook zijn dat je andere huidverzorgingsproducten gebruikt. Van (bijv) clearasil is bekend dat het reageert met zilver waardoor het zwart uit slaat. Hele dunne laagjes zilver breekt het af. Door het zweet kunnen deze producten ook een filmlaagje laten ontstaan op het instrument waardoor het sneller slijt.

Een derde mogelijkheid is de kwaliteit van het dopje. Gebruikt je "collega" exact hetzelfde merk? Ook daar kan dus verschil in zitten. Dit moet je vragen, anders kom je er nooit achter.

Een vierde mogelijkheid is dat (als alles exact hetzelfde is als bij die ander) dat je een productiefoutje hebt. Is onwaarschijnlijk, maar kan voorkomen. Daarvoor moet je terug naar waar je de klarinet gekocht hebt.
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing