Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe "laag" gaat live muziek?

Mijn gewone speakers (2 zuilspeakers met gewone versterker) gaan tot 30 a 35Hz, op het moment heb ik er een zware 12inch sub bij staan die nog steeds lucht blaast bij 5Hz. (waar horen voelen wordt is voor de vraag niet zo belangrijk)

Ik weet eigenlijk niet zo goed of ik het er beter of slechter op vind worden.
(sub is goed in te stellen, zodat ie van laag tot 30Hz weergeeft en kan ook zacht)

Mijn vraag is of die hele lage tonen van 20 tot 30Hz wel natuurlijk zijn?
Welke muziekinstrumenten produceren die tonen? (drum, pauk?)
Welke natuurlijke geluiden gaan zo laag? (ik kom niet vaak een walvis tegen)

Toegevoegd na 1 uur:
Met live doel ik op unplugged. (dus zonder versterking o.i.d.)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

16.4 Hz kan gehaald worden door sommige kerkorgels.

http://wiki.answers.com/Q/The_lowest_frequecy_note_of_an_organ_is_16.4_Hz._What_is_the_length_of_the_shortest_open_organ_pipe_that_will_resonate_at_this_frequency?#slide=8

Toegevoegd na 7 minuten:
En dan kan je met speciale synthesizers vast nog lager. Muziek houdt niet op bij instrumenten. Het idee zou zijn dat een Subwoofer beter het laag juist kan weergeven dan een "gewone" speaker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik zou zeggen, het hele scala aan frequenties wat je kunt (re)produceren. Want ook de onhoorbare lage tonen zijn voor de algehele ervaring wèl nuttig. Zeker het jongere publiek houdt ervan om de bas te voelen op de borstkas. Een grote hoop bas is ook niet zo moeilijk te genereren met een grote sub. Echter, de uitdaging is wel om de natuurlijke balans tussen hoog/laag te blijven respecteren, zodat het blijft klinken zoals het zonder versterking geklonken zou hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing