Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom houdt Màirèad Nesbitt van Celtic Women haar stok anders vast dan dat de meeste violisten leren?

Toegevoegd na 4 dagen:
Op de foto's zie ik een verschil in de stokhand van Màirèad Nesbitt en die van bijvoorbeeld Svenja Staats (de andere violiste )

Toegevoegd na 4 dagen:
Op de foto's zie ik een verschil in de stokhand van Màirèad Nesbitt en die van bijvoorbeeld Svenja Staats (de andere violiste )

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
900

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is een folkloristische methode, je kunt het ook de manier van volksmuziek noemen. Men leerde dat van elkaar en waarschijnlijk wist men oorspronkelijk nog niets van de klassieke manier van het vioolspel, als dat al was uitgevonden.
In de barok hield men de stok ook iets anders vast; de stok had toen ook nog niet een schroef om de haren op te draaien. Daarna kwam de "normale"stok met de "klassieke" techniek. Maar op de manier van de volksmuziek zul je geen Paganini kunnen spelen maar voor eenvoudige melodieën kan het best.

Toegevoegd na 4 dagen:
Zoals je kunt zien houdt Staats de stok vast op de klassieke manier, de duim achter de slof en de vier vingers er overheen, pols iets omhoog. Nesbitt heeft om te beginnen een ander soort stok met een afwijkende slof ( dus het uiteinde) en houdt de stok op de fiddlers- manier vast, meer op de stok zelf, de slof raakt ze niet eens aan.. Misschien zelfs op de barok-manier, waarbij de speler de beharing van de stok spant ( bij een klassieke stok doe je dat via de schroef aan de slof) maar dat kan ik zo niet zien..
Het zijn dus twee methoden. Staats speelt als elke andere klassieke violist en eist daarmee ook heel veel van haar stok en haar techniek.
En het waarom: omdat beide personen op een traditionele manier spelen. Volksmuziek heeft alleen andere tradities dan de klassieke muziekpraktijk..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding