Kun je theoretisch alle mogelijke 2-5-1 cadensen toepassen in één compositie(zonder dat het té modern wordt o.i.d.)?
Of heeft dit bepaalde ''regels'' waar je rekening mee moet houden?
Als het goed klinkt is het goed.
Ik bedoel, wat heb je er aan als het geen &^$& klink maar theoretisch wel klopt?
Dan heb ik liever, het klopt theoretisch niet maar klinkt te gek.
Tuurlijk zijn er bepaalde theorieën wat niet altijd goed klinkt in een bepaalde context. En tuurlijk moet muziek goed klinken, maar als je geen kennis van zaken hebt kun je in MIJN ogen geen goede muziek maken! U schoffeert het vak muzikant wanneer u zegt dat in muziek één regel bevat, namelijk als het goed klinkt is het goed. Dit is natuurlijk volstrekte onzin, mensen als john coltrane en Mozart hebben hun leven lang elke dag gestudeerd en bestudeerd, waardoor ze de muziek hebben kunnen maken die ze hebben gemaakt.
Maar begrijp dat dat in JOU ogen geen muziek is.
(Muziek dat goed klink hoeft nog niet goed te zijn?)
Voor MIJ is muziek emotie en geen leerboek.
Neemt niet weg dat theorie wel handig en goed is. :)
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.