Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zal muziek ooit geheel z'n tonaliteit verliezen?

De componist Arnold Schönberg (1874-1951) geloofde dat mensen zo snel aan atonale muziek zouden wennen, dat men binnen 20 jaar "12-toonsreeksen" (atonale melodieën in de meest ultieme vorm) op straat zou fluiten. Dat is niet uitgekomen. Maar zal hij ooit nog gelijk gaan krijgen? Of zit het a-tonale denken gewoon niet in de mens?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, dat zie ik niet gebeuren.
Natuurlijk zijn er mensen die (beweren) dit het einde vinden, maar daar hoor ik niet bij.

Volgens mij is van nature ieder mens ‘op zoek’ naar, of heeft behoefte aan harmonie. Dat kan zowel gevonden worden in mineur als majeur toonsoorten. De persoonlijke emotie kan hier heerlijk in ‘uitgeleefd’ worden.

Ik zie de klanken/tonen als trilling. Ook de mens is trilling. Wanneer de muzikale klanken niet mee resoneren met die van de mens, dan zal hij zich hier, bewust of onbewust, voor afsluiten. En dit is volgens mij, zeker in deze tijd, nog steeds gaande. De meeste mensen trillen niet a-tonaal, zeg maar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee dat gaat niet lukken, meneer Schönberg... Dat a-tonale zit niet in de mens, je moet er namelijk muzikaal voor zijn en dat is de grootste meute niet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het meeste muziekonderwijs gaat uit van tonaliteit. Atonale muziek zal derhalve voor de meeste mensen als 'ongewoon' gezien worden. Daarom denk ik dat de a-tonale muziek nooit zal wennen TENZIJ men daar mee opgroeit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee dat denk ik niet. Mensen hebben niet altijd zin in dit soort muziek.

Ik denk dat het een beetje is zoals films, soms kijk je een goede film. Een film die je aan het denken zet, een film die niet voorspelbaar is, een film met een goed verhaal en uitgewerkte personages. Maar soms is het ook fijn een "domme" film te kijken, een film die je ook nog snapt als je 50% van de film hebt gemist. Gewoon omdat het soms fijn is na een dag hard werken om je te ontspannen.

Zo werkt het dus (denk ik) ook met muziek, soms wil je gewoon iets simpels en a-tonale muziek is dat (meestal) niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alles is mogelijk! Twijvel nooit aan de kracht van de overtuiging!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De tonale muziek vertoont grote overeenkomsten met de spraak. Het lijkt me ook niet dat de mens ooit de monotone computerspraak zal gaan waarderen, mensen houden van klank- en toonverschillen en bij deze laatsten blijft een kwint altijd hooggewaardeerd.
Ik kan me heel goed voorstellen dat er over een tijdje weer nieuwe Beatles opstaan die de muziek weer een nieuwe impuls geven, maar a-tonale Beatles?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing