Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar gaat het liedje "handlebars" van Flobots over?

Ik snap de onderliggende gedachtes niet. Wat probeert hij duidelijk te maken/waar gaat het over? En aan het einde zingt hij iets over holocaust, dat is toch dat er joden zijn vermoord?
En ten slotte spot hij met dingen, of probeert hij slechte dingen te laten zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is een rapper, dus dat is vooral suggestief en vaak figuurlijk bedoeld en ook gewoon omdat het rijmt op het andere woord. 9 van de 10 keer gaat het over iets wat zo iemand heeft meegemaakt, maar vaak gaat het ook over iets wat zou kunnen gebeuren, of wat anders had gekund of zou kunnen.

En dan denk ik bijv. aan de Nederlandse rapper Dio met tijdmachine, dat kán je ook niet letterlijk nemen, evenals de rijmen van Eminem, het gaat vaak over iets wat kán, of gaat gebeuren, of zou kunnen gebeuren, maar het is altijd uit het leven gegrepen... das ook de kracht van een goeie rapper.

Het refrein gaat over dat ie kan fietsen met losse handen (no handlebars).

Het hele nummer gaat over de vraag:

Wat kan een mens ál, en wat kan een mens nog meer, als ie zou willen? Wat zou je kunnen doen, als je erover fantaseert?

Als je écht wil, kan je alles, en dus ook fietsen met losse handen. En zoals je zelf kan lezen, horen, in de tekst, gaat het van simpele dingen, tot steeds complexere onderwerpen, zoals de holocoust tot zelfs het vernietigen van de aarde.

Toegevoegd na 23 uur:
Jamie Laurie verklaarde dat het lied "gaat over het idee dat we zo ongelooflijk veel potentie hebben als menselijke wezens om destructief te zijn of om creatief te zijn."

"En ik vind het tragisch dat de honger voor militaire innovatie eindeloos is, maar als het gaat om een project als de honger in de wereld, wordt het gezien als bizar.
Het is wordt niet behandeld dezelfde ernst. [...] Op hetzelfde moment, wist ik dat er mensen waren op dat moment die werden gebombardeerd door ons eigen land.
En ik dacht dát was ongelooflijk krachtig.
"Het is het contrast tussen deze "kleine momenten van creativiteit, deze uitbarstingen van innovatie", en de manier waarop deze ideeën worden gebruikt om "te onderdrukken en mensen te vernietigen", de zanger er vaart dat dit zowel 'mooi en tragisch tegelijk is.

Toegevoegd na 23 uur:
Rapmuziek moet je niet altijd letterlijk nemen, maar vaak is het ook figuurlijk, suggestief of dubbelzinnig bedoeld. Je moet tussen de regels door luisteren, dan hoor je wat er écht gezegd wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een holocaust is niet perse de holocaust die wij het beste kennen (de vernietiging van 6 miljoen joden). Het nummer gaat waarschijnlijk over opgroeien en verantwoordelijkheid, later in het nummer gaat het waarschijnlijk over de macht van Amerika en in het bijzonder de president die de mogelijkheid heeft om met een druk op de knop de hele aarde te vernietigen (nucleair holocaust). Aangenomen wordt ook dat het specifiek over Bush gaat:

http://www.songmeanings.net/songs/view/3530822107858657891/#comment

Toegevoegd na 19 uur:
Vanwaar de min? Vanwege de waarschijnlijkheden? Ik heb de tekst niet geschreven en de auteur heeft er geen uitspraak over gedaan, het zal dus altijd speculatie blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing