Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een ezelsbruggetje om met noten lezen gemakkelijk de juiste toets te vinden?

Zie ook de afbeelding.

Toegevoegd na 29 minuten:
De vraag is niet helemaal duidelijk merk ik. Ik weet welke naam elke toets heeft en waar die te vinden is.
Waar ik meer moeite mee heb, is bij bladmuziek staan er niet de naam van de noten bij. Alleen de noten op de balk.
Welke noot is het dan... De C staat bij de neutrale C op een lijn, maar bij een octaaf verder weer precies tussen twee lijnen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (7)

Ehh nee gewoon goed blokken dan leer het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je eenmaal weet waar de centrale C ligt, dan kan je van daaruit eigenlijk vanzelf de andere noten vinden. De centrale C is die op jouw afbeelding Middle C genoemd wordt. Deze bevindt zich ongeveer in het midden van een piano. Een C is te herkennen doordat daar twéé zwarte toetsen na komen. Na een F komen drié zwarte toetsen.
Amadea
13 jaar geleden
Hangt af van de sleutel die vooraan staan. De bovenste balk is de solsleutel (g sleutel). De sleutel bepaalt waar de c zich bevindt. Koop een eenvoudig notenleerboekje en dan heb je je het zo eigen gemaakt.
Hieronder een link naar eenvoudige leerstof om het notenschrift te leren lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leest, tussen de lijnen van een g-notenbalk, van onder naar boven, FACE. (bijgevoegde link maakt het duidelijk)
Ik zet de namen dan vaak met potlood onder de noten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kwestie van oefenen, begin met makkelijke liedjes met weinig noten en ga naar steeds moeilijker. Probeer het voor jezelf niet te moeilijk te maken in het begin. Toen je leerde lezen begon je ook in makkelijke boekjes met grote letters en niet met een dik boek van 300 bladzijden. Met muziek is het net zo, vooraan beginnen en veeel oefenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarbij moet het een automatisme worden, ik denk er niet bij na of de noot een b of c is, ik speel het gewoon, als ze me vragen kan ik wel vertellen hoe de noot heet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk! in het midden van de piano begin je normaal met een normaal liedje als 1234hoedje van papier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teken de twee notenbalken , de bovenste de G-balk of vioolsleutel , de onderste de F-balk of Bassleutel. Zet één streepje tussen beide balken , op dit streepje staat de basis- C .
Zet twee streepjes boven de G-balk , op het bovenste streepje staat ook een C .
Zet twee streepjes onder de F-balk , op het onderste streepje staat ook een C.
Op de middelste lijn van de G-balk staat de B , hier juist boven staat weer een C
Op de middelste lijn van de F-balk staat een D , hier juist onder staat een C.
Nu weet je al waar de C's staan.
Kijk nu waar op de G-balk de noten E en F staan en waar op de F-balk de G en de A staan .
Dan ben je al goed op weg om te weten waar de andere noten staan .

Wat hierboven staat leer je zo van buiten .....ezelbruggetjes !!!!!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing