Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe verdien je geld met zelfgeschreven muziek zonder op te treden?

In deze tijd is muziek gratis (al dan niet legaal) of voor weinig geld (via streaming services) beschikbaar voor de muziekgenieter. Als je veel optredens geeft, kan je dat zien als promotie voor je optredens. Maar wat als je geen optredens wil of kan geven? Hoe verdien je dan geld met je zelf gecomponeerde muziek?

Ik ben benieuwd naar jullie ideeën. Elk idee, ook het gekste, kan inspireren en is dus welkom. Mensen die hier positieve ervaringen mee hebben natuurlijk ook!

Alvast bedankt. :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Muziek kan doorverkocht worden. Dit kan aan:
* reclame bedrijven
* Grotere artiesten (maar dan worden ze ook door andere mensen ingezongen natuurlijk)
* ludieke acties van de radio (natuurlijk gratis beginnen en naar mate daarvan luistergeld ontvangen)
* Aan filmmaatschappijen verkopen

Er zijn tal van mogelijkheden. Ook weet ik niet wat de reden is van het niet optreden. Maar een band (ben de naam kwijt, maar ze komen op het podium met een groot masker met een oogbal), heeft er juist een actie van gemaakt om anoniem op te treden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je kunt je muziek ook speciaal voor film en tv maken. Of in opdracht voor commercials. Op die manier verkoop je je muziek, maar treed je zelf niet op.

Je kunt het ook groter aanpakken door (eventueel via een platenmaatschappij) als een soort John Ewbank muziek te componeren voor andere artiesten.
bamibal
13 jaar geleden
Je kunt composities gaan maken tbv websites, vlgs mij een volledig open liggend terrein.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muziek maken voor tv/film/games/etc. .. klinkt allemaal heel leuk, maar er zijn er minstens 1000 in Nederland die dat allemaal ook willen - en daar niet in slagen, maar ze vormen nog steeds een belangrijke factor voor producenten (voor jou tien anderen).

Hier komt je concurrentie vandaan:
- bestaande popmuziek
- bestaande klassieke muziek
- library-muziek
- een stagiair van een kunstopleiding die dat allemaal wel even gratis komt doen in ruil voor studiepunten - en vertrouw mij maar als ik zeg dat die studenten niet onder doen voor reguliere beroepsbeoefenaars.
- een starter op de markt die onder de norm gaat zitten met z'n factuur
- het buitenland, zowel 't ontwikkelde deel alsook 't aanbod uit lagelonenlanden (waar ze ook internet hebben en waar ze ook hun hele studio kunnen downloaden)

En dat grote aanbod is wat producenten dus ook heel goed snappen. Het zijn producenten die de eisen kunnen stellen - voor jou tien (tien? honderd!) anderen - en dus mag je fijn even 't grootste deel van je rechten gaan inleveren bij een uitgeverij. 33.33% hoor ik je denken? Yeah right. Sta niet verbaasd als dit aantal ook wel 'ns 90% kan zijn - zelf hou je 10%. Niet leuk? Voor jou honderd anderen die wél tekenen voor die 10%.

Advies: leer een vak! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op YouTube zetten.

Dan wachten tot je veel views krijgt en abonnementen en dan vraagt YT waarschijnlijk of ze reclame op je kanaal mogen zetten, dan zeg je ja, en dan hoe meer mensen kijken naar jou game/comedy/muziek/parody/vlog etc etc video's, hoe meer geld jij binnen krijgt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing