Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je basgitaar leren?

Ik heb een basgitaar en alles wat erbij hoort, nu moet ik het alleen nog leren spelen. Wat is de beste manier om het te leren spelen? Ik neem liever geen les, omdat dat tijd en geld in beslag neemt en dar heb ik de laatste tijd niet zoveel van. Links, verwijzingen naar boeken, alles is goed! Alvast bedankt :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ik zou als ik jou was wel een paar lessen volgen!
Dikke kans dat je jezelf anders een vingerzetting of manier van spelen aanleert die helemaal niet handig is en wat je later heel veel moeite kost om juist weer af te leren.

Daarnaast moet je wel even weten wat een toonladder is, een octaaf, een kwint, een bluesschema, hoe je het instrument vasthoud, je houding en dat soort dingetjes.

Neem een les of 5, en vermeld duidelijk je motivatie tot die beperking. Als je een goede leraar hebt snapt hij dat. Aangenomen dat je aanleg voor het spelen hebt, begin je met het uitzoeken van baspartijen zoals je die hoort in bestaande muziek. En voor je het weet kun je aardig bassen.

Daarna kun je accoordenschema's gaan leren lezen, rustig aan, stap voor stap. En leer je jezelf feilloos aan waar alle toonhoogtes op je bas zitten.
Later kun je, als je daar behoefte aan hebt, altijd nog noten gaan lezen.

Luister dus eerst goed naar de baspartijen in de muziek en probeer deze na te spelen.

Overigens, zo is het mij precies vergaan... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoek op google naar 'How to read tabs' (tablatuur) en als je het doorhebt, het is heel simpel, moet je naar www.ultimate-guitar.com gaan. Daar kan je bijna elk liedje leren die er bestaat.

Daarnaast is het handig om wat inzicht in de muziek te krijgen. Het boek muziektheorie voor dummies is daarbij heel handig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volg een cursus!
Of koop een set met een CD, ik heb een akoestische gitaar set gekregen en die is heel handig ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leer het van de beste bassisten. Op You Tube vind je bijvoorbeeld filmpjes van Larry Graham en Paul McCartney die basgitaarles geven!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing