Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom bieden legale downloadsites muziek gecomprimeerd (mp3) aan. Je gaat toch niet betalen voor muziek die niet meer origineel is?

Als ik op een legale manier muziek wil downloaden wil ik alleen betalen als ik deze muziek ongecomprimeerd (dus in *.wav of *.flac of *.ape) kan kopen. Toch bieden de meeste legale downloadsites het grootste gedeelte slechts aan als mp3 bestand. Downloadsnelheden en schijfruimte hoeven dit toch niet meer te belemmeren? Of zijn online kopers van muziek tegenwoordig niet meer zo geïnteresseerd in de kwaliteit van de muziek waarvoor ze betalen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Het is puur door commerciële redenen dat je naast .mp3 bestanden de ongecomprimeerde versies niet kunt downloaden. Schijfruimte op de servers en dataverkeer is wel degelijk bepalend op het financiële plaatje van de aanbieders.

Een terechte vraag overigens, want zelfs een ongecomprimeerde 16bits 44.1k stereo audio bestand is nog maar een zekere fractie van de kwaliteit waarmee in de studio wordt gewerkt. En het is zonde dat die niet bij de muziekluisteraars terecht komt zo.

Men weet dat de afluisterkwaliteit bij veel kopers niet zodanig is dat ze een kwaliteitsverbetering boven de 224kbps VBR voor een mp3 waarnemen, en ik vind het als ik de muziek op de achtergrond afspeel eerlijk gezegd ook niet waard om de schijfruimte helemaal met ongecomprimeerde bestanden vol te plempen.

Maar een keuze moet er wel zijn om een hogere kwaliteit te kunnen beluisteren. Gewoon blijven vragen bij de aanbieders om het betere spul, of gewoon naar een ander gaan. Want als jij net als ik een zeer goede afluistering hebt hoor je wel degelijk de verschillen. Er gaat niks boven een goede 24bits 96k mix!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat muziek in winkels altijd als moet word verkocht, ook op cd's,
Mp3 betekent niet automatisch slechte kwaliteit,

Toegevoegd na 33 seconden:
Omdat muziek in winkels altijd als mp3 word verkocht, ook op cd’s, Mp3 betekent niet automatisch slechte kwaliteit,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voordeel van een MP3 is vooral het gemak, een MP3 kun je op een groot aantal apparaten kwijt, dus is dit formaat gewoon interessanter voor de verkoper. De gemiddelde gebruiker zal niets merken van kwaliteitsverschil, zo slecht is MP3 nu ook weer niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als muziek gecomprimeerd aangeboden wordt maakt dat niets uit indien de bitrate maar hoog genoeg is.Indien je een muziekbestand dat gecomprimeerd is met 192 Kbps decomprimeerd naar een WAV file hoor je het verschil met de originele cd echt niet.Als ze dit aanbieden met 96 Kbps of lager ga je dat wel horen in de zuiverheid van de muziek na het decomprimeren.Een wav bestand neemt over het algemeen 10 x meer ruimte in op een HD dan dat het gecomprimeerd is in een MP3 of WMA bestand.En dat zal de reden zijn dat er op de servers MP3 bestanden staan ook voor het binnenhalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing