Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

er bestaat licht klassieke muziek. wat is dat? en bestaat er dan ook zware klassieke muziek? en wat zou dat dan zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Licht klassieke muziek ligt makkelijk in het gehoor zoals walsen van Strauss en het repertoire van André Rieu. Deze muziek is goed te volgen, vrij eenvoudig van opzet en met weinig contrasten in dynamiek. En je kunt er op dansen.
Zware muziek is bijvoorbeeld een symphonie van Sjostakovitsj. Daarin is veel te horen. Zoveel dat je het stuk meerdere keren moet beluisteren om het te kunnen volgen en begrijpen. Meestal weet je niet wat er komen gaat, het is dus minder voorspelbare muziek.
Ook muziek van Webern, Ustvolskaya en andere 20e eeuwse muziek is niet goed te volgen want de stuctuur is anders dan we gewend zijn.
Dit is even de uitleg in een notendop. Mochten er verder te weinig andere antwoorden komen dan leg ik graag nog wat meer uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor mij ligt het ietsje anders : voor mij is 'lichte' klassieke muziek de muziek van bijv. Mozart, of Vivaldi : heerlijk om naar te luisteren, terwijl je bijv. je planten verzorgt of een gezellig zondagochtendontbijtje klaarmaakt. Het 'kabbelt', maakt je vrolijk, en er zijn weinig momenten in, dat je als het ware door elkaar geschud wordt.

Zware klassieke muziek is voor mij bijv. opera, of Wagner, met enorme gevoelsverschillen, muziek waar je echt door gegrepen wordt, en die je tot in je tenen voelt. Heftig, als een onweersbui of een storm op zee met een rotskust, waar enorme golven op te pletter slaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing