Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe record ik het best een akoestische gitaar?

Hee mensen, ik ben nu al een tijdje bezig met me eigen "home record studio" maar nu lukt de akoestische gitaar niet helemaal, krijg er gewoon geen goed geluid uit. ik heb een gitaar van 800 euro (eastman) en de nt1-a condensator microfoon.
volgens mij ligt het daar niet aan.
Hoe kan ik het beste recorde? microfoon plaatsen en mixen enzovoort, kan iemand mij hiermee helpen?
en moet ik mischien anere microfoons hebben speciaal voor akoestische gitaar? zou dat handig (nodig) zijn?

Groetjes, alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (6)

de micro is goed maar het is een condensor micro dus vergeet de phantoom power op je mengtafel niet aan te zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een deel van het succes is een ruimte zoeken met weinig galm, je microfoon is al heel goed gekozen. (ik heb zelf 2 NT 5 microfoons)
Als je nu de microfoon vooral NIET voor het klankgat plaatst, maar liever op een beetje afstand (ongeveer één meter is prima) dan zal het geluid vast beter worden.
Omdat de afstand tussen de microfoon en de gitaar al vrij groot is zal de akoestiek van de ruimte een belangrijkere bijdrage aan de klank kunnen geven, daarom is een galm-arme ruimte van belang.
Wat het mixen betreft kun je met een parametrische equalizer eventueel sterke resonanties in het mid gebied wat verzwakken, maar probeer vooral niet te veel te EQen: het geluid gaat er meestal heel onnatuurlijk door klinken.
Een extra voordeel van de iets grotere microfoonafstand is dat je het ritselen van de vingers van de linkerhand over de snaren minder prominent opneemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er zelf destijds een aparte kam in laten zetten met akoestische keramische (piëzo ) elementjes per snaar en een microfoonuitgang.

Bij een passief piëzo element hoef je nooit een batterij te verwisselen, maar daardoor is het geluid ook vlakker dan een actief element. Bij een actief piëzo element heb je dat probleem weer niet. Ik heb zelf een passieve.

Maar doorgaans moet het ook goed werken met een condensator microfoon, hoewel die soms gaan rondzingen. Eventueel kan je verschillende merken proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een line 6 UX2 rond de 100 euro heb je ereen.
Daar kun je perfect mee opnemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje antwoord en veel vraag.
Opnemen akoestische gitaar moet je experimenteren.
Hangt ook van wat voor geluid je wilt hebben.
Vraag van mij is, als je dit van plan bent.
Hoe kan het dat je je daar dan niet in verdiept (leest, googled enz.) en dit soort vragen op deze site plaatst?
Ik bedoel: google eens op "recording acoustic guitar" en je kunt je dagen vermaken. (Met beter info dan wie dan ook hier in kort kan antwoorden.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel een gitaar van 800 euro en microfoon van 185.
Maar beetje moeite doen hoe er mee om te gaan....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een mengpaneel(tje) en een Shure SM 58(?) moet het lukken.

Plaats de microfoon op enige afstand van het gat van de gitaar(statief gebruiken) en kijk uit voor rondzingen als je ook een gitaarversterker gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing