Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe moet ik deze muzieknoot voor op de piano opschrijven?

ik heb een moeilijk muziekstuk bedacht, met super veel mollen en kruisen, elke komt er in voor, nu vond mijn lerares het erg mooi, ze wil dat ik het in mijn muziekschrift met noten balken ga opschrijven, ik zit pas 3 lessen op pianoles, ik zat vroeger op viool, maar ben echt helemaal vergeten hoe je die noten moet doen enzo, ik was dus aan het schrijven, maar ik bedacht me:

ik wilde een C, maar dan een halve noot hoger, op de zwarte toets opschrijven, ik weet niet of ik nou een C met een kruis ervoor, of een D met een mol ervoor moet opschrijven, wil iemand mij dit uitleggen?

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
866

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Het hangt van de noten die ervoor en erna komen af of je beter een Cis of een Des kunt noteren. Is de volgende noot bijvoorbeeld een D, dan is het handiger om een Cis te schrijven. Want anders noteer je eerst een D met mol, en moet je bij de volgende D die mol weer herstellen. Dus dan heb je een extra teken nodig, en dat leest ook moeilijker.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord. Er moet gewoon praktisch gedacht worden vaak. Als je bijvoorbeeld een loopje omhoog speelt waar bijvoorbeeld een Cis in voorkomt, wordt er vaker een # gebruikt, omdat je in de 'omhooggaande' richting gaat (zoiets staat mij bij van muziekles van vroeger). Als je dus van hoog naar laag speelt, wordt er een Des genoteerd.

Andere antwoorden (2)

Mmm.. Dit hangt er deels vanaf of je in je stuk vaste voortekens hebt, geloof ik..
Kijk, stel je hebt al vast een kruis voor de C. Dus, elke C in het stuk wordt (tenzij er een herstellingsteken voor staat) een Cis, dus een C met een kruis. In dat geval kun je gewoon een C opschrijven en ben je klaar, want hij wordt dus automatisch een halve toon verhoogd.

Echter, je kunt een Cis inderdaad ook als een Des noteren (dus, wat je zegt, als een D met een mol), ik zou dit alleen doen op het moment dat het anders verwarrend wordt en je de noten op een andere niet meer uit elkaar houdt, dus stel bijvoorbeeld dat je zoveel C's in het stuk hebt zitten, dat een klein Cisje ergens niet meer opvalt.. Dan zou ik de Des als nootaanduiding gebruiken.

Toegevoegd na 39 seconden:
Wat Amadea zegt is inderdaad nog een betere verwoording, gewoon naar de noot erna kijken..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je muziek schrijf je op in een bepaalde toonsoort. Dat bepaald tevens welke en hoeveel kruisen/mollen er in de sleutelbalk komen te staan. Aan de toonsoort ligt de grondtoon (toonaard) ten grondslag. Bepaal deze dus eerst, in de meeste gevallen is het tevens de slottoon van je muziekstuk. Als er in je stuk een Cis voorkomt, dan kan het bijv. in D-majeur staan. Komt er ook ook een Gis in voor, dan zou het in A-majeur kunnen staan etc....

Eindigt je muziekstukbijv. op slottoon As, dan staat het ws ook in de toonsoort As, dan zit de Des er ook in als vaste verlaging (mol aan de sleutel).

Lees meer op wikipedia op:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Toonsoort
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kwintencirkel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding