Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is muzikale smaak gerelateerd aan sociale klasse / opleidingsniveau?

Ik zie bij bijvoorbeeld Piratenfestivals een heel ander soort publiek dan bij Klassieke concerten.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
1.7K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zit op de universiteit en luister vooral progressive/melodic/death metal en deathcore, spreekt dit je stelling tegen of bevestigd dit hem? :p
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik hoop wel dat ze je op de universiteit ook corrigeren wanneer je een (in mijn ogen) zo gruwelijke fout maakt als 'bevestigt' (3e persoon enkelvoud o.t.t.) met een 'd' schrijven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik hoop dat je in je sociaal milieu ook zo leuk bend

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (9)

Mijn mening? Nee. Het ligt er maar net aan wat ouders hun kinderen ook ànders laten horen cq kennis mee laten maken.

Ik/wij (mijn man en ik) hebben bijvoorbeeld een heel brede muzieksmaak. Zo kan het voorkomen dat mijn dochter van 20 jaar bijvoorbeeld net zo kan genieten van de Vier Jaargetijden van Vivaldi als van de liedjes van Bob Dylan tot aan countrymuziek, zowel als van haar eigen populaire gedownloade muziek op haar MP3.

Je gaat op den duur wel neigen naar een bepaalde smaak maar dat wil niet zeggen dat je al het andere dan maar niks meer vindt, tenzij je niet anders hoort of weet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kan maar ik ga na bijde
Maar om nu naar een piratenfeest te gaan in me pak nee dank je
En om naar een concert in camping smoking gaat ook al niet
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik vermoed dat het te maken heeft met dat klassieke muziek moeilijker is, oftewel behalve smaak ook een ander kennisniveau verlangt.

Pachelbel, Bach, Brahms, om maar wat te noemen schreven toch een stuk ingewikkelder muziek dan Jan Smit, Frans Bauer, of de Deurzakkers.
Deuntjes als 'Doe een stapje naar voren' of 'Heb je even voor mij' enz. enz. vragen gewoon niet zoveel denkwerk, daar komen dus mensen op af die lekker willen zingen en vooral even niet willen nadenken, maar willen hossen en feesten.

Bij klassieke muziek word je vaak juist vanzelf stil. Ik denk dat je dan ook eerder, of op z'n minst ánders, in het leven staat. Niet meedendert in de lol/herrie, maar meer een bedachtzamer type bent. Bedachtzame types denken veel, en veel denken kan leiden tot een hoger opleidingsniveau.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk het niet.
Ik denk ook niet dat het publiek wezenlijk anders is.
Ga eens kijken bij concerten van Andre Rieu, daar zie je toch hetzelfde publiek als bij het piraten-, smartlappen- of muziekfeest-op-het plein-evenementen?

Ik denk dat het meer te maken heeft met het type evenement dat verpakt zit in de muziek:
Bij de massa-opera's van Verona zie je hele volksstammen potentiele Fransje Bauer fans, maar ze kunnen wel de hele Aida van Verdi uit het hoofd meezingen.
Je zult ze echter niet snel tegenkomen bij een kleinschalig zondagmiddag huisconcert.

Kortom: Nee, muzikale smaak is niet gerelateerd aan sociale klasse of opleidingsniveau.
Het TYPE evenement echter wel, maar het maakt niet uit of er op dat evenement nou klassiek, pop of Jantje Smit ten gehore wordt gebracht.

Ieder z'n eigen smaak dus. En dat heeft weer te maken met opvoeding, aanleg en voorkeur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee. Absoluut niet...

Frans Bauer en Grad Damen trekken weliswaar een heel ander publiek dan Mick Harren. Ze zingen alle 3 alleen wel Nederlandstalig. Met dit verschil dat Mick Harren een eigen Big Band heeft en ook een heel ander genre zingt. Waardoor zijn nummers totaal niet te vergelijken zijn met die andere 2. Om maar even een vergelijking te maken...

En dit soort verschillen zie je ook in de Engelstalige liedjes. Alleen dan heten de smartlappen ineens ballads, of Country en zijn ze sociaal verantwoord. Dus dat zou inhouden dat het publiek dat op de Piratenfestivals af komen. Ook op dergelijke Engelstalige concerten afkomen...

Maar wat is er mis met 'het levenslied'? Want of dit nu gezongen word door Rob Zorn, Frank Sinatra, Billie Jo Spears, of Anne Murray maakt op zich niet zo heel veel uit. En dit zou namelijk inhouden dat je op concerten van die laatste 2 alleen maar publiek zou krijgen wat jij suggereerd met Piratenfestivals...

En om de slogan van RadioNL maar even te gebruiken: "Ik ben trots op Nederlandstalig!". Maar wel Universitair opgeleid en uit een goede sociale klasse. Dus jouw vraagstelling gaat bij mij al niet op...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Naar klassieke muziek moet je echt leren luisteren. Hier moet je tijd en aandacht voor hebben.
Op piratenfestivals wordt toegankelijke muziek ten gehore gebracht waar je niet echt bij na hoeft te denken.
Over het algemeen is het zo dat mensen uit een wat hogere sociale klasse ook wat breder geïnteresseerd zijn op cultureel niveau. Dus dat soort publiek zie je inderdaad vaker bij klassieke concerten. Hiermee wil ik niet generaliseren, want natuurlijk zul je ook daar alle soorten niveaus kunnen tegenkomen. Toch zal de meerderheid uit de wat hogere sociale klasses komen.
Ik kom zelf gewoon uit een arbeidersmilieu, maar ik heb zelf een instrument leren spelen, en mijn ouders hebben mij altijd zoveel mogelijk gestimuleerd om mij op breed vlak te ontwikkelen. Hierdoor luister ik zelf ook naar klassieke muziek, maar sommige echt moeilijke concerten spreken mij niet aan. Ik luister echter ook graag naar popmuziek uit de jaren '80.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Smaak niet. Maar je milieu is wel van invloed op de muziek waarmee je in aanraking komt.
Overigens zie je wel mensen uit de "lagere milieus" (zoals ik zelf) die later klassieke muziek gaan waarderen.
Mensen uit "betere milieus" die uiteindelijk bij piratenmuziek uitkomen zijn toch zeldzamer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
+1 ben ik het mee eens.
Noch sociale klasse noch opleidingsniveau zijn van invloed op de muzikale smaak. Ik heb zelf conservatorium-opleiding gedaan en je kwam daar studenten uit zowel lage als hogere klasse tegen.
De muzikale smaak wordt veel meer bepaald door aan de ene kant je karakter en aan de andere kant of je in meer of mindere mate met een bepaalde muzieksoort bij je opvoeding al in aanraking bent gekomen.

Grofweg kun je wel stellen dat klassieke muziek in het algemeen meer gericht is op het stimuleren van de geest / boeien d.m.v. het verhaal / de grote lijnen / de ontwikkeling, en popmuziek meer op het verstrooien van de geest / de algehele stemming / de lekkere beat / de swing / de lekkere akkoorden etc.

Een poëet en romanticus zal denk ik daarom eerder ontvankelijk voor klassieke muziek zijn dan iemand die alles heel luchtig opneemt. Maar, als deze bij de opvoeding nooit met klassieke muziek in aanraking is gekomen en er dus nooit naar heeft leren luisteren, zal popmuziek denk ik altijd voor hem/haar de favoriet blijven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Muzieksmaak staat gerelateerd tot meerdere factoren. Opvoeding en karakter zijn daar twee van, waarvan ik ondertussen zeker weet dat die invloed hebben op muzieksmaak.
Opleiding daarentegen niet. Ik denk zelf dat dat te maken heeft dat muziek een andere hersenhelft actief stelt dan je "IQ". Alhoewel deze natuurlijk wel impact heeft op liedjes met vrij simpele tekst, waardoor ze makkelijk te onthouden zijn en dus een groter publiek bereiken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding