welke liedjes hebben een soort 'secret message'?
zoals 'kyrie eleison' van 'mr. mister'
kyrie eleison betekent 'god hebbe genade'
wat voor liedjes zijn er zo nog meer?
5.8K
5.8K keer bekeken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets als een tekst die je hoort als je de plaat achteruit afspeelt of gewoon een titel met een diepere betekenis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of een tekst met een diepere betekenis..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kyrie eleison is niet echt een secret message toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk wel, tenzij jij meteen zou weten dat dat 'god hebbe genade' betekent? :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig weet ik dat inderdaad.. maar het is niet een soort geheimtaal, het is grieks.
Dan zou je dus elke zin in een taal die je niet verstaat een 'secret message' vinden?
Dan zou je dus elke zin in een taal die je niet verstaat een 'secret message' vinden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Kyrie eleison is een veelgebruikt gebed in de RK kerk.
Kyrie eleison
Christe eleison
Kyrie eleison. "Heer, ontferm u over ons
Christus, ontferm u over ons
Heer, ontferm u over ons." Daar is niks van een secret message bij.
Kyrie eleison
Christe eleison
Kyrie eleison. "Heer, ontferm u over ons
Christus, ontferm u over ons
Heer, ontferm u over ons." Daar is niks van een secret message bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@pindakoek jammer, nog iemand... kent tegenwoordig iedereen grieks? :P
Amadea
13 jaar geleden
Iedereen met een goede kerkelijke basis is bekend met de in de kerk gebruikte teksten. Zowel Grieks, als Latijn, en zelfs enkele woorden Hebreeuws. Dat is helemaal niet jammer, maar juist heel bijzonder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verborgen tekst zou ik vinden als je het verstaat en op een bepaalde manier opvat, echter bedoelt de schrijver iets anders dan de letterlijke betekenis.
Kyrie eleison versta je niet dus dan is het niet geheim maar iets wat je niet begrijpt, je kan het immers zo nazoeken (en niet op een speciaal forum welke precies die song uitlegt). En als je het letterlijk vertaalt is het gewoon dat. Ik snap wat je bedoelt maar je voorbeeld slaat echt nergens op.
Dat je niet weet wat een simpele uitdrukking als God hebbe genade betekent heeft er ook niks mee te maken, behalve als een gedeelte van de mensen het direct als iets op zou vatten terwijl iets geheel anders bedoeld wordt in deze specifieke song. Dat maak ik nog nergens op uit.
Als je wel vindt dat Kyrie eleison een geheim iets is dan is elke uitspraak waarvan jij de betekenis niet weet geheim en moeten we eerst weten wat jij wel of niet weet voor we antwoord kunnen geven.
Eens? :P
Cryofiel
13 jaar geleden
Kyrie Eleison vind ik ook niet bepaald een geheime of verborgen boodschap. Gewoon een stukje Griekse tekst.
Dat is vergelijkbaar met het lied van Che uit de musical Evita, waarin hij het refrein in het Latijn zingt. Ik vind dat ook geen verborgen boodschap of zo, het is gewoon een refrein in het Latijn.
Zo hoorde ik laatst een mooi Portugees lied. Ik verstond er bijna niets van. Zit het lied dan boordevol verborgen boodschappen? Nee toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal mee eens..mijn voorbeeld slaat inderdaad nergens op.
Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is het antwoord van mariejose..
Maar wat ik dus eigenlijk bedoel is het antwoord van mariejose..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig we zijn er :P Heb ook nog even een voorbeeld gegeven, misschien is het nog grappiger als je je muziek voorkeur vertelt, misschien weet iemand dan nog een specifiek voorbeeld in jouw genre.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O haha, dan snappen we nu wat je bedoeld ;)
Maar ik kan stiekem helemaal geen grieks hoor, ik weet alleen toevallig wat Kyrie Eleison betekent, omdat dat inderdaad een christelijk gebed is!
Zo weet ik bijvoorbeeld ook wat Maranatha betekent, maar spreek ik geen Aramees.
Maar ik kan stiekem helemaal geen grieks hoor, ik weet alleen toevallig wat Kyrie Eleison betekent, omdat dat inderdaad een christelijk gebed is!
Zo weet ik bijvoorbeeld ook wat Maranatha betekent, maar spreek ik geen Aramees.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.