Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet de term ook al weer voor mensen die exact kunnen naspelen wat ze horen?

Ik drum zelf, maar ik kan geen noot lezen. toch kan ik als ik een nummer hoor het vaak exact naspelen. Mijn drumleraar had hier een term voor die ik ben vergeten.

(...)gehoor

Ik heb inmiddels al een tijdje geen les meer dus ik kan het ook niet meer navragen.

Gewoon nieuwschierig :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (10)

Iets van ultiemgehoor toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat noemen ze een 'absoluut gehoor'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heet een absoluut gehoord. Mijn docent muziek op de middelbare school had dat. Zo bijzonder!

Toegevoegd na 41 seconden:
Typfoutje! Gehoord moet uiteraard gehoor zijn. En tijdens het typen typte nog twee anderen hetzelfde antwoord. Weer te laat *frons* :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je muziek meteen (exact) kunt naspelen, dan ben je gewoon muzikaal !

"Absoluut gehoor", zoals de andere antwoorden, is niet hetzelfde als het meteen kunnen naspelen van gehoorde muziek. Bovendien heeft "Absoluut Gehoor" sowieso voor een drummer nauwelijks funktie, die houdt zich bezig met ritme en niet zozeer met toonhoogtes.

Zie voor meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Absoluut_gehoor
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Autodidactisch gehoor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is geen absoluut gehoor! Dat wil nl. zeggen dat je een toon die je hoort, ook kan benoemen (bijv. dat je zegt "Da's een A!" als je ergens een toon van 440Hz hoort).
Wat jij hebt, is een prettige gave die onder muzikaliteit valt. Doe er wat mee !! :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muzikaliteit? Een goed gehoor?

Absolute gehoor heeft niet dezelfde betekenis, maar dat kan wel van pas komen als je een muziekstuk echt exact, op gehoor, zonder andere gegevens, na wilt spelen.

Al kom je met een goed relatief gehoor ook ver, als je maar de toon weet waarop je moet beginnen. Of je bedenkt er zelf een en dan speel je het stuk niet precies op dezelfde toonhoogte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt in ieder geval goed luisteren en visualiseren wat je hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook drummer, en heb een absoluut gehoor.
Als je ook nog meteen het kan naspelen (zoals Mozart bijv.) kom je in de richting van wat men 'virtuoos' noemt.

Mozart was trouwens extreem getalenteerd. Evenals Johann Sebastian, wie in mijn ogen het equivalent is van ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing