Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (8)

Nee,dat zal niet piano spelen is een heel andere techniek dan gitaar spelen.
fremar
14 jaar geleden
Op zich wel, zeker als je goed noten kunt lezen.
De piano wordt als een soort basis instrument gezien. Als je piano kunt spelen, dan leer je sneller een ander instrument bespelen. Gitaar is veel moeilijker, dus andersom moet goed lukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij wel. Ik zou het zeker proberen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, heel veel makkelijker zal het niet zijn. Het ligt een beetje aan je niveau van gitaar spelen en de theoretische kennis die je er bij geleerd hebt. Speel je op je gitaar gewoon een akkoord omdat je de greep zo geleerd hebt, of weet je ook uit welke noten dit akkoord opgebouwd is? Als dat laatste het geval is, dan scheelt dat voor het aanleren van akkoorden op de piano. Verder scheelt het als je van het gitaarspelen hebt geleerd hoe muziek is opgebouwd en dat je al een ritme gevoel hebt ontwikkelt (dat neem ik tenminse aan, haha). Maar tussen piano en gitaar zijn ook veel verschillen. Voor piano moet je (minstens :p) twee notenbalken tegelijk kunnen lezen, je vingers van beide handen soepel laten bewegen en soms beide in ander 'ritme' (beetje afhankelijk van welke stijl je gitaar speelt of je hier door al vingers hebt ontwikkelt die snel en los van elkaar bewegen, denk aan tokkelen en tablatuur, krijg je snellere vingers van dan slag en akoordschema's), en bij piano komen ook nog je voeten kijken voor de pedalen....

Ik speel zelf zowel piano als gitaar en ik vind het erg verschillend, hoewel het wellicht voordelen kan hebben dat je al gitaar speelt. Zelf lijkt mij de truc andersom makkelijker, dat als je al piano kan je dan gitaar leert want van piano krijg je echt soepele vingers en leer je precies hoe een akkoord opgebouwd is. Maar daar heb je natuurlijk weinig aan, aangezien je al gitaar kan en piano wil bij leren.

Kortom, ik denk dat het niet veel makkelijker is om piano te leren spelen dan wanneer je geen gitaar had gespeeld, ook al zullen er wellicht kleine voordelen zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik vind dat je het gewoon lekker moet gaan leren! Piano is echt heel leuk, en je zult er veel van leren wat ook je gitaarspel weer zal verbeteren! Lekker doen dus! Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in sommige opzichten wel.
Je gevoel voor ritme en tellen zal bijvoorbeeld al beter zijn.
En je kunt de ene hand, die je gebruikte om akkoorden mee te pakken, al verder uitrekken. Dat helpt ook bij het bespelen van de piano.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening: Ik speel zelf al wat jaartjes piano en ben pas begonnen met het leren van gitaar spelen. Degelijk zit er verschil in.

In de reacties schreef je dat geen noten kan lezen. Echter wordt dat wel lastiger als je geen noten kan lezen dus zal daar wel mee beginnen.Want alleen in sommige beginnende boeken worden de eerste liedjes soms aangegeven met de A B C D E F G.
Je kan akkoorden spelen, toonladders spelen.
Maar om verder te komen moet je wel noten kunnen lezen.

opletten bij gebruik van de houding en het gebruik van je handen.

Wat je zoal bij gitaar hetzelfde is bij de piano is het ritme, het aan horen van de muziek.
Dus samengevat het is mogelijk ( en als het niet lukt kan je nog op pianoles)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker weten! Muzikaliteit is een heel algemene en brede vaardigheid. Op allerlei fronten zal je voordelen hebben. Van piepklein tot enorm groot, afhankelijk van hoe je gitaar hebt leren spelen.

Denk aan je gehoor, je concentratie, je theoretische kennis, onafhankelijke motoriek, enzovoorts.

Niet in de laatste plaats: leren is zelf ook een vaardigheid. Als je goed kan oefenen (mijn grootste advies: leer goed leren! Leer goed en efficient oefenen), zal dat op ieder instrument vruchten afwerpen. En daar buiten trouwens ook! Dubbel rendement dus!

Toen ik ging drummen ben ik in een paar maanden meer vooruit gegaan als gitarist als de jaren ervoor. Omdat je op nieuwe ideeen gebracht wordt enzo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, de techniek is anders bijv. bij piano heb je noten bij gitaar akkoorden. ook ben je gewend om over de snaren te strijken, als je dat bij een piano doet. dan krijg je meteen een toon.

nee dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing