Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik een nummer in F mineur arrangeer, moet ik dan alle akkoorden op de gitaar in mineur spelen?

None

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Ja, een liedje staat altijd in mineur of in majeur geschreven. Dus als hij in F mineur staat, dan is de rest van het stuk ook in F mineur, dus blijf je op die mineur toonladder zitten voor de rest van het nummer (tenzij je halverwege het stuk weer transponeert, natuurlijk).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je blijft wel binnen die toonsoort, maar dat wil niet zeggen dat je dus alleen mineur akoorden speelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat bedoelde ik ook niet...Ik bedoelde dat je binnen de toonsoort van F mineur blijft...Sorry als ik beetje krom heb uitgelegd...Was niet mijn bedoeling...Maar een stuk staat wel degelijk in majeur of mineur geschreven (en nee, dat betekent niet dat al je akkoorden majeur of mineur zijn, maar ze moeten er wel bij passen), dat bedoelde ik duidelijk te maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht al dat je dat misschien bedoelde, maar ik dacht ik zeg het er even bij, want zo kunnen mensen het makkelijk verkeerd interpreteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dank je wel voor de toevoeging :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SAMM9, Klopt ook :S Ik ben lekker bezig vandaag maar niet heus....Tis mijn dag niet :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft trouwens ook niet altijd een F mineur toonladder te gebruiken, het ligt aan de akkoordenvolgorde welke akkoorden je kan gebruiken. Als je liedje bijvoorbeeld Fmin, C, Amin, G gaat (ik zeg maar wat :P) en je speelt een blues shuffle, kan je ook op elk akkoord verder gaan met de toonladder van dat akkoord.
Het hangt er van af wat voor soort akkoordenschema je in gedachten hebt. Een blues of rock-schema heeft vaak een mix van mineur en majeur-akkoorden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel gezegd: nee. Je hebt allemaal standaard akkoordenschema's en daaruit blijkt al dat je niet alleen maar mineurakkoorden hoeft te spelen. Er zullen vast wel een paar schema's bestaan waarin je alleen maar mineurakkoorden speelt, maar die zijn er niet veel.

Ook kan je zelf origineel zijn en een eigen akkoordenschema verzinnen. Dan hoef je helemaal geen vooraf bedacht akkoordenschema te volgen, maar speel je akkoorden in jouw volgorde.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
k denk dat je alleen de mineur toonladder moet aanhouden, akkoorden kunnen verschillen
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. In een mineur toonsoort heb je ook majeur akkoorden. Bijvoorbeeld op de 6e trap (= 6e toon van de toonladder). Als je daar een akkoord op bouwt, krijg je een majeurakkoord. In dit geval dus: Des-f-as.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding