Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Rookte Ria Brieffies?

Waarom ik dit vermoed: als het niet zo was, had je vast gelezen "Ria Brieffies heeft longkanker terwijl ze nooit een sigaret heeft gerookt". Maar over roken wordt geen woord gerept (nou, heb ik het afgelopen jaar niet alle Story's en Privé's gelezen, hoor).

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja ze heeft tientallen jaren gerookt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om longkanker te krijgen hoef je zelf niet gerookt te hebben. In 87 % van de gevallen rookte de patient. De kans op longkanker als je rookt is bij vrouwen 12 keer groter en bij mannen 22 keer groter dan wanneer je niet rookt. Wanneer je passief rookt is de kas 1,3 keer groter.
Asbest kan ook veroorzaker zijn van longkanker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Noch de link noch de cijfers rondom longkanker kloppen helemaal. Er wordt een hoop met statistiek gedaan,en het verband is hoewel statistisch nog steeds niet causaal vastgelegd. Er zijn te veel invloeden in ons dagelijks leven die invloed hebben op de longen om daarvan één causale oorzaak als De oorzaak eruit te lichten. Denk aan alle vormen van luchtvervuiling waaraan we blootstaan.

Mensen die overlijden aan longkanker, en liefst jong, want dat is vrij zeldzaam, zijn natuurlijk smulvoer voor de antirookbrigade, omdat ze een van hun belangrijkste stellingen onderbouwen, maar strikt genomen valt het met die onderlinge relatie nog wel mee. Of tegen, net uit welke hoek je het bekijkt.

De kans dat iemand die rookt longkanker krijgt is statistisch groter dan iemand die niet rookt, maar het cijfer 22 keer ken ik niet (bron ??) , wel 8 keer zo groot.
De kans namelijk dat een niet-roker NIET aan longkanker overlijdt is 99,9 %. De kans dat een roker NIET aan longkanker overlijdt is 99,2. 01. versus 0.8; dat is een 8 keer zo grote of 800 % (!!) meer kans. Statistiek is een wonderlijke wetenschap.

Wat we moeten met de weteschap dat er steeds meer mensen overlijden aan 'roken-gerelateerde' aandoeningen, terwijl er steeds minder mensen gaan roken, is me nog niet duidelijk. Het aantal longkankergevallen is bijvoorbeeld de afgelopen dertig jaar enorm gestegen, terwijl in het westen mensen ongeveer 2/3 minder zijn gaan roken. En het aantal gevallen onder bevolkingsgroepen waar veel gerookt wordt, zijn in enkele gevallen lager dan in groepen waar juist weinig gerookt wordt.

Of zij gerookt heeft of niet (volgens mij wel) is dus statistisch nauwelijks relevant en terecht niet genoemd. Er zijn nog zeker 40 andere mogelijke oorzaken die niet allemaal kunnen worden uitgesloten, van een onregelmatig leven leiden tot veel in het verkeer zitten, in een grote stad wonen, autorijden, huisdieren houden, uitzaaiingen van een andere vorm van kanker, alcoholgebruik ; feitelijk is het leven zelf één grote risicofactor. Maar de link tussen longen en roken is voor een leek zo eenvoudig te leggen, dat dat toch wel de meest dankbare rokers-gerelateerde ziekte is.

(zie reacties voor vervolg)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, ze rookte.
maar dat hoeft inderdaad niet perse haar dood veroorzaakt te hebben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben van mening dat het niet uitmaakt of je rookt of niet.

De oudste mens ter wereld rookte en is deze maand op 113 jarige leeftijd in Engeland overleden.

Ik ken ook genoeg mensen die aan longkanker zijn gestorven die nooit een sigaret of dergelijks hebben aangeraakt.

Het zal wel gewoon in de genen zitten, en andere factoren (wel of geen sigarettenrook) zullen daar mischien wel iets invloed op hebben, maar niet altijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing