Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is gratis muziek downloaden in dit geval legaal?

Tijdens een weekendje Engeland had ik een mapje cd'tjes bij me voor in de auto. Maar stom genoeg heb ik die (waarschijnlijk) in het hotel laten liggen, en toen ik er eenmaal achter was dat ze weg waren, waren ze niet meer terug te krijgen.

Van deze cd'tjes heb ik alle originele doosjes nog, ik kan dus aannemelijk maken dat ik ze ooit gewoon heb gekocht. Is het in dit geval legaal om die cd'tjes ter vervanging van een peer-to-peersite te downloaden? En zo ja, wat zou daar een goede site voor zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja de muziek downloaden in dit geval zou legaal zijn. Het downloaden van muziek valt namelijk onder de zogenoemde thuiskopieregeling.

In de link hieronder een uitgebreidere uiteenzetting over die thuiskopieregeling.

In het kort komt het erop neer dat je legaal kunt downloaden voor eigen gebruik, of je daarbij al dan niet het origineel bezit / bezat doet niet ter zake.

P2P is natuurlijk een omschrijving van een techniek waarbij soms ook muziek gedeeld wordt. Als je hiermee bijvoorbeeld het gebruik van torrent-bestanden bedoeld kan inderdaad de situatie ontstaan dat je zelf ook muziek (stukjes van wat je download) weer upload. Naar alle verwachting is dit in beginsel verboden.

Om het legaal te houden zou je dan ook zomogelijk de optie moeten uitschakelen die het programma dat je gebruikt toelaat om de uploaden, bij sommige torrent-programma's wil het downloaden dan echter ook niet meer zo goed.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het downloaden via nieuwsgroepen, zie daarvoor bijvoorbeeld de tweede link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je mag van je originelen cd's ook een kopie voor eigen gebruik maken. Dus waarom niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Downloaden is sowieso legaal, zolang je het maar voor eigen gebruik houdt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
P2p is illegaal want je deelt de muziek ook. En dat mag niet De legale manier is usenet, daar deel je niet en download je alleen maar en dat is legaal behalve software en games
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het in dit geval illegaal , zeker wanneer U die CDR in het openbaar gaat gebruiken. U mag kopiëren van Uw eigen materiaal….maar indien er controle komt…moet je ook de moederbron kunnen tonen.
Ik durf ook wel eens een paar bonustracks die op latere uitgaven worden gezet ...ophalen en bij mijn originele voegen. Want vele fans willen al de muziek van hun lievelingsartiesten . Ik persoonlijk vind dat hier het doel de middelen wettigt . Wat ben je nu met twee of drie dezelfde CD’s met één nummertje meer. Die verkooptruuk gaat me te ver. (Soms zet men zelfs op een Australische uitgave één ander nummertje anders dan op een Japanse ).
Ik heb een kast met tienduizend legale lp’s en cd’s ....ze zullen wel niet moeilijk doen zeker.
De meeste bonustracks zijn dan nog inferieure afdankertjes op de koop toe

Maar wanneer je jouw nieuwe schoenen verliest....en je hebt wel nog de doos ....verrechtvaardigd het U niet een paar identieke schoenen in de winkel te gaan 'ophalen'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing