Wat veroorzaakt een 'knerpende' pianotoets ?
Sinds een dikke week hebben wij een (tweedehands) piano die nu voor de eerste keer is gestemd (van de drie tot vier keer die nodig is om hem op toon te krijgen, want hij is wat verwaarloosd door de vorige eigenaar(s) maar nog in uitstekende staat verder, voor een honderd jaar oude piano).
Nu heeft het dingetje al een hartstikke leuk geluid, maar af en toe (let wel, NIET altijd) 'knerpt' er een toon. Deze maakt dan een wat blikkerig, resonerend geluid. Heel storend. Soms gaat het om de 2e en 3e E, soms de D en soms de Es. Maar : NIET altijd. Soms is het ineens weer een tijdje over. Om de volgende dag of de dag erna weer te knerpen.
Ik dacht aanvankelijk dat het met de temperatuur te maken had, maar soms knerpt hij juist als de kachel ÁÁN stat, en andere keren als hij UIT staat. Daarmee kan ik het dus helaas niet beïnvloeden. Iemand een idee hoe dit zou kunnen komen en wat ik er aan zou kunnen doen ?
(Uiteraard vraag ik dit volgende week aan de pianostemmer, maar het zou wel lekker zijn als ik er zelf heel eenvoudig iets mee kon of ik in elk geval de oorzaak zou weten).
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.