Hoe bescherm ik een film idee voordat ik het verkoop?
Ik heb media vormgeving gestudeerd. Ik weet hoe je scenarios schrijft en heb zelfs meegewerkt aan grote projecten. Nu wil ik graag mijn film idee wat ik heb verwerkt in een beat sheet verkopen. Ik heb er geen scenario van gemaakt omdat het een comedy is en daar heb ik geen ervaring in. Ik wil het idee verkopen, maar ben bang dat ze het afwijzen en vervolgens een eigen draai eraan geven. Het is mij eerder overkomen.
De notaris kan dan als getuige optreden als het tot een proces komt.
Wat je zegt kan, maar zal geen enkele zin hebben. Dat zou alleen zin hebben als het gebruiken van andermans ideeën bij wet verboden is, en dat is het niet.
Een proces zal er dus of niet van komen OF fenarbb zal direct verliezen ondanks dat het idee bij een notaris ligt. @fenarbb
Ik heb media vormgeving gestudeerd.
Was er tijdens de opleiding geen enkel moment/vak waarbij juridische vraagstukken opkwamen over IP/auteursrecht?
Want dan had je wellicht geleerd dat je idee niet veilig te stellen is, maar je IP wel.
Ik kan zo een boek/film maken waarin een jongen die niet opgroeit bij zijn ouders op magische wijze naar een school voor tovenaars gaat, zonder auteursrecht te schenden. (idee)
Ik moet mijn personage echter geen Harry Potter noemen of letterlijke teksten kopiëren. (Dat is namelijk IP) Er is zelfs een hele industrie die bekende films (vooral animatiefilms) ript.
https://www.youtube.com/watch?v=A4JiaSL0rKk
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.