Waarom zie je bij sommige oude films wel een zwarte cirkel in beeld en bij andere niet?
Ik keek gisteren The Getaway uit 1972. Ongeveer om de 18 à 20 minuten verscheen er kort een zwarte cirkel rechtsboven in beeld en niet veel later weer. Mijn vader vertelde mij dat dat was om te waarschuwen wanneer de spoel in de bioscoop gewisseld moest worden. Nu was dit pas de eerste keer dat ik dit zag in oude films (van 1972 en eerder) en ik heb toch behoorlijk veel oude films gezien. Waarom zie je dit niet bij andere films van (voor) die tijd? Gebruikte men toen andere camera's met spoelen met langere opnametijd of kunnen ze die cirkels er in de productie van dvds er uithalen?
Voor de "kleinere" projectoren (die hadden we op school vaak) werden (uit mijn hoofd) 35 mm film gebruikt. Die spoelen duurden inderdaad zo'n 20 tot 25 minuten. 3 zwarte stippen gedurende een 10 seconden en je wist dat de rol binnen een paar seconden verwisseld moest worden. Het was dan ook de sport om dit zo snel mogelijk te doen. Na wat oefening (en voorbereiding) kan je dan een rol verwisselen, machine optuigen en weer afspelen binnen gemakkelijk 20 seconden. Ons record stond volgens mij op zo'n 8 seconden :D
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.