Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wie bepaald de kijkwijzer bij films?

Dit snap ik gewoon niet:
Stan Laurel & Oliver Hardy (oftewel De Dikke & De Dunne) is een geweldig kominch duo uit de oude doos. Heb er als kind al kapot om gelachen en was niet bij de TV weg te krijgen als zij er op waren. DVD: vanaf 6 jaar...

Daar tegenover heb ik b.v. het oorlogsdrama "La Vita È Bella" waarin ook mensen worden doodgeschoten is daarintegen wel voor alle leeftijden...

Da had beter andersom kunnen zijn wat mij betreft!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
944

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat wordt bepaald door de medewerkers van Kijkwijzer. Die medewerkers zijn daar speciaal voor opgeleid. Ze worden codeurs genoemd. Zij bekijken een productie zorgvuldig en beantwoorden een vijftigtal vragen over wat ze gezien hebben. Daarna berekent een Kijkwijzercomputerprogramma welke classificatie de productie vervolgens krijgt.
De vragenlijst die de codeurs moeten invullen, is ontwikkeld door een groep gerenommeerde wetenschappers op het gebied van media en jeugd. Zij hebben gebruik gemaakt van onderzoeken naar de schadelijke invloed van audiovisuele producties op kinderen en jongeren. Tevens is er zorgvuldig rekening gehouden met de wensen van ouders en opvoeders. Alles samen maakt dat de vragenlijst in de praktijk een betrouwbaar meetinstrument is gebleken.
De codeur beoordeelt een film op geweld, angst, seks, discriminatie, drugs- en alcoholgebruik en grof taalgebruik. Aan elk van deze onderwerpen wordt een leeftijd gekoppeld. Het onderwerp met de hoogste leeftijdsscore bepaalt het uiteindelijke leeftijdsadvies dat Kijkwijzer aan een productie geeft.
(Lees meer...)
Amadea
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Ik denk dat je er meer vanuit kinderogen naar moet kijken. Laurel en Hardy is niet te begrijpen voor de kleintjes, die humor is echt alleen door oudere mensen te doorgronden. De film La vita è bella is vanuit het jongetje gezien een leuk spel, en het loopt - voor zover een kind dat begrijpen kan - goed af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het inderdaad. Het gaat niet per se om het geweld, maar ook om de begrijpbaarheid.
Amadea
11 jaar geleden
Alleen een ouder persoon begrijpt dat de vader van het jongetje niet terug zal keren. Een kind niet. Dat ziet alleen dat de grote wens van het jochie in vervulling gaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bambi zijn vader gaat ook dood in de film, maar is toch echt ook voor kinderen! Net als The Lion King trouwens....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet simpelweg zo dat Laurel & Hardy hun leeftijdsgrens toegewezen kregen in de jaren dertig? Die andere film is veel recenter.
De normering verandert na een aantal jaar en wordt aangepast aan de normen van dat moment. Maar oude films worden niet opnieuw gewaardeerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laurel and Hardy mega dvd collectie : het allerbeste van Stan Laurel en Oliver Hardy
Leerdam : Art-S Home Entertainment, 2007
heeft wel als kijkwijzer Alle leeftijden
Zo ook Laurel & Hardy uit 2000 De dvd La vita e Bella uit 1999 heeft mogelijk geen Kijkwijzer-aanduiding, maar in de bibliotheek wordt deze bij de Volwassenen fictie ingedeeld. Dus die Alle leeftijden is misschien te makkelijk aangenomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat een film voor kleine kinderen niet te begrijpen is, telt niet mee voor de Kijkwijzer, dus dat kan het niet zijn. Een wetenschappelijke documentaire waarin geen geweld, angst, sex, etc. zit valt gewoon onder alle leeftijden, ook al is het totaal niet te begrijpen voor een klein kind of zelfs een ouder kind; de Kijkwijzer kijkt alleen naar of het schadelijk is, niet naar of het ook kijkbaar is voor die leeftijd. Dat het in een concentratiekamp afspeelt, hoeft overigens denk ik niet tot een hogere leeftijd te leiden. Dat is immers een soort beredeneerde engheid, niet een zichtbare engheid (wij weten hoe gruwelijk het is, maar als je de gruwelijkheden niet ziet of hoort, maar er alleen zelf als het ware bij bedenkt (wij associëren een concentratiekamp natuurlijk met gruwelijkheden), tellen ze niet mee).
En iemand missenis geen emotie die onder de Kijkwijzer-regels valt, tenzij het kind er dus bang uitziet, maar dat is bij La vita e bella nooit het geval, als ik het me goed herinner. Overigens zijn die codeurs geen medewerkers van Kijkwijzer, maar medewerkers van de omroepen en filmdistributeurs zelf, of in ieder geval is dat wat er op hun website staat.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding