Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is het downloaden en op DVD branden van speelfilms (DVD's) voor eigen gebruik legaal of illegaal?

Ik vroeg mij af of het downloaden en op DVD branden van speelfilms (DVD's) voor eigen gebruik legaal of illegaal is?

Het is zeker niet de bedoeling om het door te verkopen of voor commercieel gebruik...

Weet iemand het antwoord hierop?

Wat zegt de wetgeving hierover? Ik moet er wel zeker van zijn...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Nee, het downloaden en voor eigen gebruik branden ins voor de Nederlandse wet niet illegaal.

Als je bij het downloaden gebruik maakt van een programma dat, zoals torrent, tijdens het downloaden ook upload, ben je wel strafbaar bezig. Want het uploaden/aanbieden van beschermde content is verboden.

Toegevoegd na 17 minuten:
"Hoe zit het nu eindelijk in België? Kunnen wij Belgen eindelijk bestraft worden voor het “illegaal” downloaden? Na wat rondspeuren op de website van de Federale Overheid blijkt dit vraagstuk (gelukkig) nog lang niet opgelost te zijn. Wat zeker in strijd is met de wet is het zogenaamde “uploaden”, waarbij je je eigen bestanden ter beschikking stelt van anderen via het internet. Ik hoor de meesten al luidop denken “dat doe ik nooit”. Het probleem is dat je het soms wel doet zonder het te weten. Indien je bijvoorbeeld bestanden download via een zogenaamde torrent applicatie (via een Peer-to-Peer netwerk), dan wordt elke gedownloade bit automatisch opnieuw geupload naar het netwerk, zodat anderen het op hun beurt kunnen downloaden. Dat is nu eenmaal de kracht achter de snelheid van het torrent-systeem. Het betekent wel dat je onbewust het pad van de illegaliteit aan het bewandelen bent…"
rose
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is inderdaad een raar verhaal.
Je mag films, muziek etc. voor eigen gebruik downloaden.
Maar het versprijden van die dingen mag weer niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wet zegt dat je illegaal mag downloaden en dit mag branden of opslaan op een dvd of mp3/4-speler voor 'huiselijk gebruik.' Huiselijk gebruik betekent dat je naast je verwanten ook je vrienden mag uitnodigen om samen naar iets te kijken of te luisteren.

Illegaal is: bestanden online delen en uploaden, kopieën geven of verkopen aan anderen en bestanden opslaan voor anderen.

Volgens de FOD Economie zouden downloaden van website als The Pirate Bay niet gezien kunnen worden als "downloaden voor huiselijk gebruik."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing