Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom een horrorfilm afkijken?

Je bent aan het zappen om even om te kijken of er iets op is, en dan zie je dat er een hele enge film op de tv is. Je durft die film niet te kijken, maar je krijgt toch die nijging om die film te kijken. Waar ligt dat aan? Je zapt midden in een film, waarvan je het verhaal niet eens meer kunt kennen, en toch wil je die film zien.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nijging = Neiging

Sorry voor foutje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
996
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kijk het meestal voor de domme beslissingen: zoals ow ff 's nachts in een verlaten hut in het bos schuilen en daar seks hebben met je vriendin dat haat 100% goed bijna nooit dus in die films dan hè :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar als iedereen in een horrorfilm de juiste beslissingen zou nemen, was de film binnen 5 minuten afgelopen. Maar 's nachts in een donker bos sex met mijn vriendin hebben, spannend hoor, ik heb het er levend afgebracht ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dat is het "stop-ik-heb-het-zo-graag" principe.

Als de ene helft van een zwaar verliefd stel, de andere helft kietelt, dan gilt hij of zij "niet doen! stop!", en verweert zich. Begrijpelijk want al dat gekietel is om stapelgek van te worden. Maar tegelijkertijd is het ontzettend leuk. En zo willen kinderen dolgraag enge spelletjes doen (b.v. verstoppertje met hun ouders; pa verstopt zich in een donkere kelder) Ze zijn dan heel bang, maar genieten volop.

We genieten van allerlei vormen van sensatie, ook als het je bang maakt. Dat heeft een zekere uitdaging, en dat is voor veel mensen aantrekkelijk. Het is zelfs zo, dat mensen naar tv-programma's kijken die ze walglijk vinden. Want je eens lekker ergeren is ook heerlijk!

Het is precies zoals je schrijft: "je durft de film niet te kijken, maar krijgt toch de neiging". Omdat je het eigenlijk niet durft, daarom wordt het juist zo leuk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor de spanning, de kick die je krijgt. Vaak zit er in horrorfilms een heel simpel plot waardoor je met gemak de film kan oppikke als je pas in het midden begint te kijken. Het gaat volgens mij gewoon om die paar momenten die jou in spanning houde en je daarna laten schrikken. Om die rede wil je dus blijven kijken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een horrorfilm confronteert je met je eigen angsten. Je ziet dingen waarvoor je zelf ook zo snel mogelijk benen zou maken. Je leeft je in in de personen die in de film bedreigd of aangevallen worden door monsters, aliëns, spoken of wat dan ook en je beleeft hun angst mee. Tegelijk weet je dat jou niets kan overkomen omdat je veilig in je eigen huiskamer op je eigen bank TV zit te kijken. En je wilt natuurlijk weten hoe het afloopt en of de hoofdpersonen het er levend afbrengen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding