Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kom je als 13 jarige met een ouder in een 16+ film in de bioscoop?

Ik wil graag met mijn zus, nicht, oom, vader en oma naar de film 'SINT'. Maar kom ik er dan als 13 jarige in met een ouder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik achter de toonbank zou staan zou je er niet in komen. Maja er zullen mensen zijn die het wel en niet toelaten, ongeacht wat de wet zegt. Maar ik zou er sowieso niet naar toe gaan want het is eerlijk gezecht niet veel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tegenwoordig niet meer

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens mij wel. Een bioscoophouder zou je alleen kunnen weigeren als je alleen bent. Nu is het de verantwoordelijkheid van de ouder. Op zich ook vaak een prima oplossing. Het is een richtlijn en het is vooral belangrijk dat je er als jongere eventueel over kunt praten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Strikt genomen is het wel mogelijk dat je ze weigeren. De wet biedt bioscoophouders de mogelijkheid om jongeren onder begeleiding toe te laten die 2 jaar jonger zijn dan de leeftijdgrens. Jij zit net op de grens.

"Toelatings- en verkoopbeleid
Een bioscoopexploitant is op grond van dit wetsartikel strafbaar wanneer hij een persoon jonger dan 16, toelaat tot een film met de classificatie 16. Een bioscoopeigenaar mag iemand om legitimatie vragen of, op basis van een vermoeden dat iemand jonger is dan 16 jaar, de toegang weigeren tot een film met de classificatie 16.

Ook videotheken en winkels hebben met deze wet te maken: zij mogen geen dvd's of games met een 16-classificatie verkopen of verhuren aan personen jonger dan 16. Het is met ingang van 1 januari 2005 verplicht om vanaf 14 jaar een geldig identiteitsbewijs te dragen. De overheid geeft aan dat artikel 240a Wetboek van Straftrecht ook voor de andere leeftijden van toepassing is.

In februari 2009 is een Convenant getekend tussen de branches, het NICAM en het Ministerie van Justitie. Dit moet leiden tot een betere handhaving van de leeftijdsgrenzen voor audiovisuele producten in bioscopen, winkels, videotheken en bibliotheken. In dit convenant is de afspraak opgenomen dat de leeftijdsgrens van 16 jaar gehandhaafd wordt. Voor de leeftijdsgrens van 12 jaar zal bij twijfel altijd naar de leeftijd gevraagd worden waarbij het antwoord als correct wordt beschouwd.

De overheid heeft de bioscopen de mogelijkheid geboden om kinderen die één of twee jaar jonger zijn dan de leeftijdsgrens van 12 of 16 jaar onder begeleiding van een ouder of verzorger toe te laten tot een film met een 12 respectievelijk 16 leeftijdsclassificatie. Bioscopen zijn hiertoe echter niet verplicht."

Toegevoegd na 6 minuten:
Samenvattend: Bioscopen moeten je weigeren en formeel val je met 13 jaar net niet onder de mogelijkheid om toch toegelaten te worden voor een 16+ film onder begeleiding van ouders. Hoewel bioscopen strenger worden hierop denk ik dat je er wel door komt, maar bij weigering voeren ze de wettelijke bepalingen goed uit.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het goed is, kom je er niet in. Vanaf 14 jaar mag je onder begeleiding van je ouders, vader of moeder. Zij moeten zich ook kunnen legitiemeren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Daar zijn bioscopen ook vrij streng op ,want als ze je toch toelaten, kunnen ze behoorlijk op het matje geroepen worden.
Toch maar een andere film uitzoeken, vrees ik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding