Piekspanning gevaarlijk voor je appartuur?
Ben onlangs begonnen met werken bij een bedrijf en deze hebben voor mij een opdracht verzonnen om het huidige beleid over stroombewaking te onderzoeken. Onlangs heeft er een fusie plaatsgevonden, nu heeft de ene helft van jhet bedrijf een geavanceerde UPS en het andere deel niet. Nu willen ze uiteindelijk één beleid gaan voeren en dus moet er een kosten/baat plaatje gemaakt worden.
Er is destijds voor een UPS gekozen om de laatste klanten af te handelen en de kassa's juiste wijze af te sluiten. In de praktijk gebeurt dit echter maar zelden en ik vraag mij dan ook af of deze geavanceerde UPS (welke tevens piekspanning en spanningsdip afvangt) niet te veel kosten aangezien de werkelijke reden voor aanschaf niet wordt gerealiseerd (juist afsluiten van systemen).
De leverancier wil deze apparaten natuurlijk wel verkopen en kwam daarbij aanzetten met verschillende statistieken m.b.t. piekspanningen en spanningsdippen en dat dit gevaarlijk kan zijn voor onze apparaten (over het algemeen windows computers en netwerk apparatuur). Nu geloof ik best dat de computers slijten door deze dipjes en peiken, maar is dit ook echt zo schadelijk dat je overgaat tot aanschaf van een dure UPS. Volstaat dan een netfilter niet of is dat toch weer iets anders en werkt dit minder tot eigenlijk niet?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd of er ooit onderzoek is gedaan naar de werkelijke schadelijkheid van pieken en dipjes en hoeveel procent van crashes worden veroorzaakt door deze pieken en dalen?
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.