Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan een magneet een batterij "leegtrekken"?

Ik heb een redelijke basiskennis van elektronica maar ik kan niets bedenken waardoor dit zo zou zijn.

Iemand een verklaring of is het gewoon echt onzin?

Dit staat vermeld op Kieskeurig.nl

"Als je een beschermhoesje/tasje hebt gekocht voor je lg viewty, check of er een magneet in zit!
bij mij namelijk wel, en het is dus zo dat de magneet je batterij leeg trekt. en dan gaat de batterij maar een

paar uur mee.
nu zonder hoesje gaat mijn batterij weer 3 dagen mee."

Zie
http://www.kieskeurig.nl/gsm/lg/ku990_viewty/reviews/204487/

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dat zegt niks

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (6)

Leuke vraag! Ik heb juist weinig kennis van elektronica, dus wat ik nu misschien ga zeggen kan heel dom klinken, maar: ik kan me wel voorstellen dat dit gebeurt.

Dit omdat een magneet met een elektromagnetisch veld werkt, en bij een batterij heb je plus- en minpolen dus ook daar is sprake van een magnetisch veld. En ik kan me zo indenken dat die twee elkaar op de één of andere manier tegenwerken.

Maar nogmaals, in dit geval is dat de gedachtengang van een leek op elektronicagebied.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een batterij is ongevoelig voor elektronica. (zover ik weet) Je kan er hooguit middels aangesloten elektronica en een spoel een magnetisch veld mee opwekken, maar dan zul je het eerst moeten omzetten in wisselspanning.
Een magneet kan een batterij leegtrekken. Een magneet kan eveneens je telefoon bepaalde functies laten activeren die erg veel stroom vragen. Of zelfs je simkaart volledig ontregelen...

Kun je hier wat mee?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Kun je dan verklaren hoe hij een batterij leegtrekt?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat kan ik niet verklaren... Maar aangezien ik voor mijn werk regelmatig met magneten te maken heb weet ik dat de batterij van mijn Nokia ook snel leeggetrokken wordt. Verder gebeurd het nog wel eens dat bluetooth en/of het internet uit zichzelf geactiveerd worden...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En dat komt natuurlijk door die magneten! Wetenschap op z'n best dames en heren.
Nee het is niet mogelijk, wat kan een magneet met stroom uit een batterij? Het enigste wat een magneet kan doen is de magneet in de war schoppen. Want alle magnetische deeltjes worden naar 1 plek getrokken. Maar nadat de magneet van de batterij wordt afgehaald zullen alle deeltjes weer terug gaan naar hun eigen plekje.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Nee, dat doet de magneet niet.
In een batterij in ruste moeten de deeltjes nog opgewekt worden door een chemische reactie.
Ik geloof hier allemaal nix van.
Een magneet heeft geen enkele merkbare invloed op een batterij, noch op een GSM-toestel.
(Lees meer...)
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nou dat hij helemaal geen invloed heeft is denk ik ook niet waar. Het is alleen zo dat het moment van bewegen van de magneet invloed heeft. Op het moment dat de magneet zich op de telefoon bevind en stil ligt is er geen probleem. Alleen op het moment van het er naar toe of er van afbewegen zal er in de spoeltjes die in de telefoon zitten (en die zitten er echt in dat zijn zeer kleine msd componenten) een spanning opgewekt worden. Ik kan me voorstellen dat dat eventuele invloeden kan hebben op het functioneren van de telefoon.
AWM
15 jaar geleden
Ik had het over *merkbare invloed*. Gewoon voor een gebruiker van die telefoon.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt gelijk.
Ik heb een Mio 501A met ook zo'n hoesje met magneetstrip. Die is zo geplaatst dat het geen invloed zal hebben op bijvoorbeeld je opgeslagen gegevens. Een grote magneet doet dit namelijk wel. De magneet zal geen invloed hebben op je batterij en als dat al zo was staat de magneet er te ver vandaan. Daar hebben ze echt wel over nagedacht.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Gehoord heb ik het wel vaker, maar kan het niet (technisch/natuurkundig) verklaren of bewijzen.

Zelfs dat een batterij van een laptop door een zeer sterk magneetveld werd beinvloed (sneller leeg en sneller kapot) itt andere laptops van het zelfde model.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: