Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland
Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

De vraag luidt of stekkers (met dubbel k) stroom verbuiken wanneer ze zonder apparaat in het stopcontact zitten. Afgezien van het feit dat dit een zinloze positie is voor een stekker vind ik de reacties zeer verwarrend maar een stekker is een stekker en die verbruikt geen stroom. Indien daar een los stuk snoer aan zit van 1 meter of 100 meter maakt feitelijk niet uit behalve dan voor dat hele kleine beetje stroomverlies dat als het ware van de draad aflekt. Via stroomtransport via bijvoorbeeld hoogspanningskabels is bekend dat je daar maar beter niet onder moet wonen ivm electrische lading dat van de kabel afvalt. Zo zal je van een loze draad ook verlies hebben maar die is wel heel marginaal, zo niet verwaarloosbaar, het antwoord is dus pertinent NEEN!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan er stroomverlies plaatsvinden die van de draad aflekt, als er geen stroomkring is?
Bij hoogspanningskabels heb je een stroomkring. Maar toch niet bij een losse stek(k)er?
(Dan heb ik 't even niet over stekkers waarbij een voeding/omvormer aanwezig is.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja mmm, daar zeg je wat. Bij hoogspanningskabels en op gewone stroomdraden in huiselijke sfeer waarbij er sprake is van een stroomkring, is er sprake van stroomtransport. Bij een los eind zonder afname van stroom is er geen transport maar staat de draad wel onder spanning. Je hebt een punt door je af te vragen of in dit laatste geval minimale stroomverlies plaatsvindt maar waar jij hier een heel scherpe opmerking plaatst eindigt mijn kennis op dit gebied.

Andere antwoorden (4)

Nee, de elektronen kunnen geen kant op. Er is geen stroming en dus ook geen sprake van stroomgebruik.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat jij alleen een losse steker bedoeld, en het antwoord is heel simpel nee, het verbruikt geen stroom.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, er wordt wel degelijk stroom verbruikt. De transformatoren in de stekkers verbruiken een heel klein beetje stroom, ook als er niets aan zit. Zolang die in het stopcontact zit wordt er stroom naar de transformator gevoerd. Het maakt dus niet uit of ze aangesloten zijn op een apparaat of niet..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In stekers (geen stekkers) zitten GEEN onderdelen die stroom gebruiken, dus het antwoord is nee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: