Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik een spanningzoeker van 12v in de auto aansluiten?

ik heb een rover uit 2003
ik heb de oude sigaretten aansteker eruit gehaald, nu wil ik een 12 v aansluiting erin stoppen,
de sigaretten aansteker is gezekerd met een 15a.
ik zie 3 kabels maar mijn 12v aansluiting heeft maar 2 kabels.
kan ik met een spanningzoeker weten wat + en de - is? zo ja hoe doe ik dat en waar ik op moet letten bij het installeren van de aansluiting zodat ik geen kortsluiting maak.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Is die spanningzoeker 12V? Beter is om gewoon een multimeter te nemen en dan in 'diode mode' de weerstand te meten tussen chassis en die aansluitingen om uit te vinden welke draad de - is. En dan met die draad tussen de anderen in 'volt mode' te meten of je de juiste spanning meet.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Drie kabels op je aansteker, dan heb je 1x +, 1x-, en 1x verlichting.
Met de spanningzoeker (het uiteinde ergens op massa) ga je alle drie kabels controleren met contact "uit". Als er dan op één spanning staat, dan is dat de plus. Het kan ook zijn dat er pas spanning op komt als het contact "aan" staat. Daarna ga je nog een keer testen met verlichting aan, zo dat je weet welk kabel van de verlichting is. Je houdt dan één kabel over, dat is de massa (-). Tenslotte kun je een nacontrole uitvoeren door de massaklem van de spanningzoeker op het overgebleven kabeltje te zetten en de controles nogmaals uit te voeren.
Succes.
(Lees meer...)
jc54
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding