Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Werkt een dubbele TL lamp niet zonder 1 lamp?

1 TL lamp in mijn dubbele armatuur werkt niet. Heb eruit gehaald om te hopen dat nu de andere zelf kan verlichten. Maar de andere doet het niet. Kunnen ze niet zonder elkaar? Moet er 2 TL lampen zitten in een dubbele armatuur of niet? Moet ik iets daarbij veranderen dat die ene wel blijft branden? Wil deze TL lamp opmaken en daarna een nieuwe armatuur kopen voor LED, wegens milieu en portemonnee. Ik heb geen verstand van deze TL lamp armatuur omdat ik deze heb overgenomen van iemand anders die niet meer leeft. Verder heb ik geen informatie over deze armatuur.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Zou gewoon moeten werken (branden), als de starter en de eventuele trafo in orde zijn.
jc54
6 jaar geleden
Een TL Armatuur heeft een spoel en een starter nodig voor ontsteking (tenzij het armatuur een evsa heeft). Als de lamp bv 18 watt is, dan is de spoel ook afgestemd op 18 watt. Bij sommige dubbellamps armaturen zit er slechts één spoel in het armatuur, deze is dan afgestemd op de totale wattage (in dit voorbeeld 36 watt voor 2 x 18 watt). In dit geval zijn de lampen in serie geschakeld, vandaar dat het niet werkt als er 1 buis ontbreekt.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing