Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als er stroom op een zonnepaneel komt gaat deze dan stuk?

Een zonnepaneel is natuurlijk om stroom op te wekken.
Maar als er geen stroom is, wil ik het apparaat van stroom (5v USB) voorzien.
Deze stroomtoevoer vanaf de 5v USB zal over dezelfde kabel lopen waar het zonnepaneel aangesloten zit.
Anders zal het teveel gedoe worden (of ik zal het vergeten) om minstens 2 keer per dag de kabels van het zonnepaneel en de USB om te wisselen
Er zullen ongetwijfelt hiervoor printplaatjes bestaan om dit te regelen maar dit is een low-budget projectje.
Wel zal ik er een tijdklok op de USB adapter komen die alleen aan gaat wanneer er niet genoeg licht is.
Mijn vraag is of het zonnepaneel niet defect zal raken door de stroomtoevoer van de USB.
Kan iemand deze vraag beantwoorden die hier echt verstand van heeft? Waar zou ik eventueel een goedkope printplaatje (max 10 euro) kunnen kopen die dit regelt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Waarom wil je dit?
jc54
6 jaar geleden
Om wat voor zonnepaneel gaat het? Zo een als op de daken liggen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ja je zonnepaneel gaat stuk. (Tenzij deze door de fabriek al beveiligd is)

Maar verdiep je eens in de werking van een diode. (Een diode kost letterlijk maar een paar centen.)
Dit is een elektronisch componentje dat stroom maar in 1 richting door laat. Wanneer je deze met de stroom mee vanaf het zonnepaneel aansluit dan kan de stroom wel 'uit' het paneel, maar kan de spanning van de externe bron niet 'in' het zonnepaneel.
(Lees meer...)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus.
Maar ik zou nog een extra paar centen investeren, en ook de USB via een diode aansluiten.
6 jaar geleden
@Reddie
Eens !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank u voor uw reactie!
Zou u mij een linkje willen geven van een diode (5V) die ik kan gebruiken voor zowel de zonnepaneel als de USB?
Er bestaan namelijk veel diodes die verschillend zijn.
6 jaar geleden
B.v. deze:
https://www.conrad.nl/p/vishay-1n4148-tap-standaard-diode-do-204ah-75-v-300-ma-564851
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing