Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Staat er theoretisch gezien spanning op de nulleider?

Heb heel veel gegoogled, maar ik kom er echt niet uit.
Ik weet dat de nul geen spanning hoort te hebben tov de aarde, ik weet ook dat je de nul gewoon aan kan raken.
Aangezien het wisselstroom is dacht ik dat dit kwam omdat de nul met de aarde verbonden is en wij dit aan kunnen raken omdat wij via de aarde dezelfde polariteit hebben als de nul, zoals vogels op een hoogspanningskabel op de andere polariteit.
Iets klopt hier niet aan omdat ik met mijn dubbelpolige spanningsmeter met 1 pool kan meten of er ergens spanning op staat. Hij geeft dan niet aan hoeveel spanning omdat hij geen andere polariteit heeft om het mee te vergelijken maar wel dat er spanning op staat.
In theorie zou hij dus ook moeten piepen als ik 1 pool op de nul zet want de spanningsmeter maakt geen contact met de aarde, maar hij piept niet. Waar zit hier de denkfout?
Ik bedoel, in de generator zit simpel gezegd een spoel waarvan de uiteindes de fase en de nul zijn. De nul zit aangesloten op de aarde dat is de ene uiteinde en de andere de fase (die geleverd wordt door het net). Of zie ik het verkeerd?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (5)

Ten eerste: de nuldraad is meestal, maar niet altijd gekoppeld aan de aarde. Ten tweede: de nuldraad voert de elektrische stroom van de fasedraad als het ware terug. Daardoor kan er, zelfs als de nuldraad geaard is, bij grote belasting toch een spanning op de nuldraad ten opzichte van aarde aanwezig zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als er sprake is van draad (of aansluiting of pool) tegelijk, aarde nul of fase, is er geen sprake van spanning, of liever gezegd spannings verschil. Je gebt altijd 2 polen met verschillende spannings niveou nodig om een stroom te laten vloeien. Dat is de reden dat vogels op een hoogspannings kabel kunnen zitten. Dus het gaat om spannings verschil niet om spanning.
Staat er nu spanning op de nul? Ja als je als een vogel op een fase draad zit. Niet als bij je huis aansluiting de nul en aarde gekoppeld zijn. Dan is het spannings verschil tussen nul en aarde 0. Theoretisch kan men ook de fase ipv de nul aan de aarde vast maken, in dat geval kan de nul t.o.v. aarde wel spanning voeren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De nuldraad voert theoretisch gezien geen (of heel weinig) spanning. De wisselspanning op de fasedraad zal gedurende 1 sinus dan ook de halve periode positive spanning voeren, de andere helft negatieve.
Op deze manier kan er dus wisselstroom lopen zowel ván als naar de nuldraad.
De spanningstester zal wanneer 1 pool op de nuldraad en 1 pool los géén spanning detecteren omdat er geen stroom door de tester loopt.
Als de spanningstester ook lage spanningen kan detecteren dan zal, als de groep waarop je aan het meten bent belast is, de tester die lage spanning kunnen detecteren, vooral als je tussen de nuldraad én een aardaansluiting test.
In de praktijk kan er op de nuldraad een spanning van een paar Volt staan, omdat de nuldraad niet bij jou thuis maar in het trafohuisje in de straat aan de aarde verbonden is.
De stroom die door de nuldraad loopt veroorzaakt een spanningsverschil tussen begin en einde van de draad.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk dat jouw meter dat alleen doet bij wisselspanning. Dat doet de mijne ook, zelfs op afstand. Dat is een extra'tje in mijn multi-meter, dat al op zeer kleine spanningsverschilletjes reageert. Ze zijn ook los te koop, maar meestal ergens gratis bij. Zo weinig kosten ze blijkbaar. En ze zijn vaak hypersensitief: een geïsoleerde, nergens op aangesloten draad hoeft maar over metalen voet van een bureaulamp te liggen, en zo'n detector slaat alarm. Ze zijn bedoeld om ongelukken te voorkomen met wisselspanning. En dat doen ze goed. Geeft die detector niks aan, dan is er geen wisselspanning in de buurt (enkele centimeters). Omgekeerd weet je het niet, het kan capacitatief meetrillen zijn met een wisselspanningsbron, piepkleine lekstroompjes door islolatie, trillingen uit TV, computer, mobiel enz.

Ik zie/hoor vaak dat dat niet kan, als de meter nergens geaard is of verbonden met een draad waar geen (of een andere) spanning op staat, omdat er dan geen spanningsverschil is. Dat is onjuist: er is een spanningsverschil, en er loopt stroom. Heen en weer, steeds tot het niet verder kan. Heel weinig, maar genoeg voor zo'n detector. 50 x per seconde wisselt dat kleine stroompje van richting. Ik wed dat jij een flikkerend lichtje ziet als signaal.

Toegevoegd na 17 minuten:
Nu nog waarom de 0 pool je detector* niet activeert: jouw 'denkfout' is een verkeerde veronderstelling. Als de polen van het lichtnet steeds zouden wisselen van spanning, zou die detector wel aanslaan. Maar de 0 leiding is echt 0. Hoort althans een spanning van 0 te hebben. De andere heet fase, geen plus of min omdat die afwisselen + en -* is.

* meten doet zo'n ding niet echt. In theorie wel maar dat voert te ver. Dat inbouwen in een multi-meter maakt nog extra verwarring mogelijk. OK, het is toch meten. Onderscheid maken tussen twee toestanden: wel/niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je denkfout is gelegen in het feit dat er op een nulleider weliswaar geen spanning staat, maar dat dit niet betekent dat er geen stroom doorheen loopt.

De stroom door de nulleider is immers gelijk (maar tegengesteld in richting) aan die welke door de fase loopt.

Omdat de spanning sinusvormig is, is de stroomsterkte dat ook. Je hebt om de nulleider dus een wisselend magnetisch veld.

Wanneer je je dubbelpolige spanningsmeter in dat veld houdt, dan zullen de beide meetsnoeren als een antenne werken. Die 'antenne' in een wisselend magnetisch veld zullen tot kleine spanninkjes in de meetsnoeren leiden.

Die worden door de spanningsmeter braaf gedetecteerd en dus gaat deze piepen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing