Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de mogelijke oorzaak van een flikkerende monitor?

Ik heb een 4k monitor die nu iets meer dan een jaar oud is. Sinds kort begint hij na een tijdje te flikkeren.

Het rare is dat wanneer ik mijn monitor aan en uit doe, hij vaak weer een tijdje normaal werkt. Hetzelfde effect heb ik bij het veranderen van de refreshrate (60 Hz naar 30 Hz en andersom).

Overigens heb ik de monitor verbonden met mijn pc door middel van een DisplayPort kabel.

Als er nog nuttige informatie ontbreekt dan ga ik mijn best doen om u van deze informatie te voorzien.

(Zie de video om te zien hoe het beeldscherm flikkert.)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat hoort echt niet. Losse stekker, kapotte videokaartdriver, kapotte kabel, of wellicht een kapotte monitor. Probeer eens een andere monitor of een andere apparaat op je monitor als het kan. Om een en ander uit te sluiten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
welke monitor is het?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Welke videokaart?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Videokaart: Asus HD 7770
Monitor: Philips brilliance 288p
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.pcgameware.co.uk/reviews/monitor-reviews/philips-288p6-28-4k-monitor-review/ Schijnt vaker voor te komen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Een reden kan zijn:

Op veel van de monitoren staat de refresh rate op 60 Hz en dit is meestal te laag. Het flikkeren zal pas verdwijnen als je het op 75 Hz of meer zet. Je moet natuurlijk wel goed weten dat de refresh rate afhankelijk is van je videokaart en monitor. Deze hoge waarden moeten ook door de videokaart en monitor ondersteund worden, anders kun je de refresh rate niet aanpassen.
(Lees meer...)
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik kan echter alleen 30 Hz en 60 Hz kiezen. Is dit een restrictie die windows standaard heeft en die omzeilbaar is? Of komt dit omdat of mijn monitor/videokaart niet 75 Hz ondersteund?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet naar luisteren. 75hz op een monitor komt zelden voor op LCD's (nooit), daarnaast is 60hz de standaard en moet geen problemen geven normaliter. Het beeldscherm waar ik op werk en waar fremar op werkt zijn ok 60hz.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit ziet er eerder uit als een HDCP handshake issue... weet bijna wel zeker. Fremar heeft teveel flauwekulletjes gegeten... wat een onzin verhaal daarom een dikke -
Op 4K kun je bovendien niet eens hoger dan 60Hz komen...

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding