Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

wat is het verschil in een zekering 12 volt 8 ampere en 250 volt 8 ampere?

In mijn magnetron is een zekering kapot van 250 volt 8 ampere Ik probeerde toen een zekering uit mijn auto van 8 ampere maar die vloog er onmiddellijk uit.

Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (3)

om het even in jip en janneke taal te vertellen

12 x 8 = 96
250 x 8 = 2000

je ziet bij deze berekening dat de zekering van 250 volt veel meer kan hebben dan die van twaalf. ik weet niet veel van zekeringen, maar wat ik wel weet is dat ik niet zomaar even een 12 volt zekering in een 250 stroomcircuit kan drukken. dat zou namelijk het zelfde betekenen dat ik een autolamp ( 12v ) even in een fitting van een bouwlamp ( 220 ) zou drukken; dat kan niet en hij klapt er gelijk door
9 jaar geleden
Reddy heeft gelijk, er klopt niets van, een zekering is geen lamp, dat is appels met peren vergelijken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Wat denk je wat er gebeurd met een zekering die 2000 watt moet verstouwen, dat zou een lekker straal kacheltje worden!

Toegevoegd na 5 minuten:
Het antwoord moet dus zijn:
De spanning geeft aan, tot welke spanning hoogte de zekering veilig is te gebruiken, zonder dat er een vuurboog ontstaat als de zekering smelt en zonder dat er gevaar voor brand ontstaat etc..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een smeltveiligheid beschermt de bedrading van elektrische installaties tegen schade door te hoge elektrische stromen.

Smeltveiligheden komen voor in elektrische apparatuur, in voer- en vaartuigen, en in de elektrische installatie van gebouwen, hoewel deze laatste tegenwoordig steeds meer tegen overstroom beveiligd worden met installatieautomaten.

Smeltveiligheid is de formele naam voor een elektrische smeltzekering in de volksmond ook wel stop of plomb (Vlaanderen) genoemd, zoals die bijvoorbeeld in verdeelinrichtingen wordt toegepast, in woningen ook (enigszins verouderd) stoppenkast genoemd. Technici gebruiken de naam zekering in de algemene zin en smeltpatroon in het bijzonder.

Een smeltveiligheid bestaat uit een elektrisch geleidende band of draad van koper, zilver of (wanneer het kleine stroomsterktes betreft) van een koperlegering, meestal in een gesloten huis van keramiek (steatiet) of voor kleine zekeringen glas of kunststof vaak gevuld met een blusmiddel (zand). Eventueel is de zekering voorzien van een druppeltje lood en/of tin op het midden van de smeltdraad voor het vertraagd onderbreken. Deze uitvoering wordt een trage zekering genoemd.

Wanneer er door kortsluiting of overbelasting een te hoge stroom loopt, smelt de smeltdraad van de veiligheid en wordt daardoor de stroomkring onderbroken. Hierdoor wordt voorkomen dat door warmteontwikkeling schade aan de bedrading c.q. elders in het elektrisch circuit of zelfs brand kan ontstaan. Omdat de kortsluitstroom met een en dezelfde stroomsterkte vanaf de spanningsbron door de kortsluiting vaak via diverse zekeringen stroomt, is het van belang dat de zekering die het dichtst bij de kortsluiting is doorsmelt. Zodoende wordt bij doorsmelten de fout van de rest van de installatie geïsoleerd en blijft het probleem beperkt. Dit noemt men de selectiviteit van de beveiliging.
Deze kortsluitingsstroom kan, weliswaar tijdelijk, extreem hoog zijn, bijvoorbeeld in de orde van 6000 ampère. Dit is volgens de Wet van Ohm de spanning van de spanningsbron gedeeld door de weerstand van het kortsluitcircuit. De laatste is slechts de weerstand van het koper die klein is waardoor het resultaat — de stroom — extreem groot is.

het hele verhaal is verder te lezen in bijgevoegde link.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing