Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt een gps plots leeg?

Mijn gps is nog geen jaar oud en vanmorgen wou hij plots niet meer. Ik kon wel een adres intikken (vond het wel al raar dat hij geen suggesties gaf), maar dat was het dan, verder klikken en een mooi leeg zwart scherm. Thuis hem dan aan de computer verbonden en update gedaan en bleef hetzelfde. Heel vreemd, terug naar winkel en die gaan hem opsturen om te laten nakijken.
Vorige week werkte hij nochtans perfect. En dan plots niet meer en heb er niets speciaals mee gedaan, stond netjes opgeborgen in doos in de kast.
Heb indruk dat alle elektronica tegen mij is, probleem van radio (zie andere vraag) nog niet opgelost en nu wil gps ook niet meer.
Wat kan er nu verkeerd gegaan zijn dat er niks meer in zit in mijn gps? Ik ben zeker dat ik niks gewist heb. Als ik iets wis, dan zet ik er direct het nieuwe erop.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Herkenbaar: het ene moment is er niets aan de hand, het andere moment is het apparaat totaal onbruikbaar (beeld op zwart/niet meer starten). In mijn tijd als manager voor een grote elektronica onderneming kwamen we dit probleem vaker tegen (zowel bij A-merken als B-merken). Bij het gros van de gevallen werd dit veroorzaakt door de koppeling tussen de software en de hardware.

De laatste jaren zijn de draagbare navigatiesystemen een stuk uitgebreider geworden, vooral op het gebied van mogelijkheden. Zo is het aantal beschikbare 'maps' sterk uitgebreid, er wordt meer informatie gegeven over files/flitsers/omleidingen/alternatieven, ze worden uitgerust met Bluetooth, iedere maand is er wel een nieuwe update beschikbaar, noem het maar op.

Het probleem is echter dat de hardware in veel gevallen achtergebleven is. Dan heb ik het niet over de betere touchscreens en de grotere schermen, maar over de onderdelen in het apparaat zelf. Terwijl de software, maps en andere toepassingen steeds groter en zwaarder zijn geworden, is de hardware in de apparaten wat achtergebleven zoals ik al zei. Al die mogelijkheden/toepassingen en taken vragen om een redelijk krachtige processor/CPU en behoorlijk wat werkgeheugen/RAM.

Op het moment dat er meer gevraagd wordt van de processor/CPU dan deze eigenlijk kan verwerken, dan krijg je dus een 'vastloper'. Je ziet dit ook veel bij goedkope smartphones/tablets.

In 99 van de 100 gevallen is dit probleem op te lossen door het apparaat aan te sluiten op de PC en het apparaat via die weg een 'reset' te geven. Je verliest hierdoor geen data, alleen de tijdsinstellingen dien je opnieuw in te stellen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zou kunnen, er zijn bijna iedere week nieuwe updates, ik wis dan eerst het vorige om het nieuwe erop te zetten (want anders is er gewoon geen plaats meer op) en dat ging steeds goed, maar hij is intussen nog geen jaar mee gegaan. Aangezien hij dus nog in garantie is, hebben ze hem in de winkel opgestuurd naar de firma.
Maar als ik het dus goed begrijp, is het niet zo goed om al die updates te doen dan?
Alvast bedankt voor de uitgebreide uitleg, heel interessant
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën: