Hoe werkt een moderne stappenteller ?
Sinds kort wandel ik weer veel, en voor de lol wilde ik graag weer eens een stappentellertje, zoals je die vroeger overal gratis kreeg. Helaas zijn die nergens meer verkrijgbaar. Het aanbod lijkt vooral te bestaan uit (DURE !) activity-trackers die veel meer doen en kunnen (en moeten) dan ik wil (of snap) .
Nu heb ik met wat zoeken een eenvoudig apparaatje gevonden, dat ik in elk geval zonder hulp kan bedienen. (http://www.kijkshop.nl/product/141892/stappenteller/)
Echter, ik snap er geen barst van hoe dat werkt. Die stappentelletjes vroeger telden echt ELKE stap, hoe minimaal ook, alsook andere vormen van schudden. Daar reageert deze totaal niet op ; de dribbelpasjes rondom de kassa, of het aanrecht tijdens het koken of de was opvouwen bijvoorbeeld telt hij helemaal niet mee. En ook met wandelen is er een groot verschil tussen het formaat stappen dat je zet afhankelijk van de ondergrond. Zolang ik mijn normale looptempo loop, is hij ontzettend nauwkeurig ; gemiddeld 1-2 passen (+ of -) afwijkend op 100 stappen. Maar op steile, gladde of bobbelige ondergrond, of trappen, is de nauwkeurigheid een stuk minder en telt hij vaak te veel. En thuis dus te weinig ; met korte kleine loopjes lijkt hij zelfs helemaal niets te doen.
Hoe weet dat ding nou hoeveel stappen ik ongeveer doe als hij totaal niet op mijn stappen zélf reageert ??
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.