Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel meter kan de Zapper (van NES) verdragen?

Ik heb een Zapper pistooltje gekocht voor mijn Nintendo NES. Nu heb ik het idee dat ik erg dichtbij moet gaan staan (te dicht bij) om hem ook echt te laten werken. Ik heb een officiële oude TV waar hij het op doet (dus geen LCD scherm) (zie afbeelding, als tie het doet).
Dus mijn vragen:

1. Wat is de gemiddelde afstand die de Zapper van de Nintendo NES (dat pistooltje) moet kunnen verdragen? Wat zijn de eisen?

2. Tot hoeveel meter raakt hij het doelwit nog? Dus tot hoeveel meter werkt tie nog? En wat is de maximale lengte van bereik?

Ik heb een Britse Nintendo NES (is ook gewoon Pal B) en mijn Zapper is ook gewoon Pal B. Dus daar ligt het niet aan.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
765

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Bij mij werkt 'ie gewoon op de volledige lengte van het snoer nog.
Maar je televisie is wel vrij klein.

Even een korte uitleg hoe de NES Zapper werkt:
Op het moment dat je de trekker overhaalt, wordt het scherm één frame lang zwart. De doelen worden dan op het scherm weergegeven als witte vierkantjes.
De zapper heeft een lichtgevoelige sensor die detecteert of er licht binnenkomt in de loop. Valt een wit vierkantje binnen een bepaalde marge van het verlengde van de loop, dan wordt dat geregistreerd als een 'hit', zo niet, dan is het uiteraard een misser.

Met deze uitleg heb je meteen een groot nadeel van de Zapper te pakken: het is erg afhankelijk van het beeldscherm; in dit geval een CRT scherm.
Als de witte vierkantjes te klein worden afgebeeld in dat ene frame, kan de Zapper deze simpelweg missen, niet registreren. Dit kan veroorzaakt worden door de afstand of het formaat van het beeldscherm.
In jouw geval zal dit dus met de grootte van het televisiescherm te maken hebben.

Concreet je vragen:
1. Daar zitten geen eisen aan. Het is niet afhankelijk van je Zapper of NES zelf.
2. Maakt theoretisch niets uit, zolang het beeldscherm groot genoeg is en de kabel van de Zapper lang genoeg.

Mijn advies: Op marktplaats staan nu zo'n 30 grote, gratis televisies met CRT scherm. Er is er vast ook wel een bij jou in de buurt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ik weet inderdaad hoe het systeem van zo'n zapper in elkaar zit.
Toch vind ik het vreemd, want ik heb meer mensen gezien die een relatief kleine tv gebruikte.
Bijvoorbeeld in dit filmpje: https://youtu.be/VsKBXRbMWoA Vanaf 3:04 heb ik even mijn beeldscherm met die van haar vergeleken.
Zij krijgt hem echter wel op goede afstand. Zij heeft wel een Amerikaanse versie (grijs) maar volgens mij maakt dat niks uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Naja... wat heet 'goede afstand'...?
Wat deze vrouw doet vanaf 3:04 is de Zapper op een lamp richten (berucht trucje om altijd 'raak' te kunnen schieten). Dan maakt de afstand tot het beeldscherm sowieso niet uit.
Vanaf 3:31 schiet ze weer op het beeldscherm, maar ik vind haar er op dat moment wel behoorlijk dicht bovenop zitten. Misschien kan je dat eens testen: de Zapper tijdens een spelletje op een felle lamp richten en dan de trekker overhalen.
Als je dan 'raak' schiet, ligt het in ieder geval niet aan je Zapper en/of NES.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oh okee bedankt voor de tip! :)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding