Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoeveel watt verbruikt een koelkast?

Ik heb de Samsung RL56GHGSW, een A++ koelkast.

Er staat op alle websites alleen vermeld wat de koelkast op jaarbasis; maar niet hoe hoog de maximale live wattage is.

Dit omdat ik de koelkast op een verdeelblok wil aansluiten omdat ik niet genoeg vrije stopcontacten heb.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

Voor deze koelkast heb ik verschillende specificaties gevonden, variërend van 277 tot 345 kW per jaar. Vermogen voor deze koelkast zal dan ongeveer tussen 90 en 120 Watt liggen met een bijbehorende stroom van 0,4 tot 0,6 Ampère.
Lijkt me dat je deze dan makkelijk samen met een andere verbruiker kunt aansluiten op je stekkerblok.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je echt wilt weten hoeveel je koelkast gebruikt (of een ander apparaat), ga dan als volgt te werk.
In je electriciteitsmeter zit een ronde schijf die draait als je stroom verbruikt. Op de meter staat hoeveel omwentelingen die schijf maakt bij het verbruik van één kWh. Bij mij is dat 900. In je mobieltje zit wel een stopwatch. Haal de stekker van je koelkast uit het stopkontakt. Meet hoe lang een omwenteling duurt. Zeg 17,3 seconden. Zet nu je koelkast aan. Let op dat de electromotor draait. Meet weer de duur van een omwenteling. Zeg 11,7 s. Vermogen zonder koelkast is 3600000 / (900 x 17,3) = 231 W.
Met koelkast is 3600000 / (900 x 11,7) = 342 W. Koelkast 111 W. Als een omwenteling erg kort duurt meet dan een aantal omwentelingen bijv. 10, zodat je een nauwkeurige meting krijgt. Probeer ook zo weinig mogelijk ander stroomverbruikers te hebben (al het andere uit zetten). Denk er ook aan de deur van de koelkast dicht te doen; het lampje is ook 15 W.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing