Wat zijn precies de regels voor LED verlichting in de auto?

Laatst zag ik in de winkel LED decoratie verlichting voor in de auto, simpel aan te sluiten via 12v aansluiting. Bijvoorbeeld voor bij de gaspedalen, dat het een blauwe uitstraling krijgt.

Mijn vraag, mag dit wettelijk of krijg ik hier problemen mee?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

De exacte regels zijn vastgelegd in de artikelen 5.2.51 t/m 5.2.65 van de Regeling Voertuigen.

Kort gezegd mag er aan de buitenkant vaak niet meer verlichting dan er standaard op zit. Een paar uitzonderingen hierop zoals dagrijlicht, eventuele markeringslichten etc.

Voor verlichting binnen zijn er geen regels mits het niet uitstraalt naar buiten. Dus een blauw led op het dashboard die vanaf buiten goed te zien is mag niet, maar bij de pedalen mag het wel weer.