Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kun je één lamp zowel via bewegingssensor als via een schakelaar schakelen?

In de garage wil ik een lamp schakelen via een bewegingssensor. Vaak moet ik even iets pakken en is het handig als de lamp automatisch aan en uit gaat. Soms heb ik een langere klus in de garage en wil ik niet om de minuut een dansje voor de bewegingssensor moeten maken om licht te hebben. Dan wil ik diezelfde lamp aan- en uitzetten met een schakelaar.

Kan dit technisch?

Zo niet, dan zal ik twee lampen moeten ophangen, maar het is wel zo fraai (en voordelig) om het met één lamp te kunnen.

paulus811
15 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Het beste antwoord

Ja hoor, dat kan. Je moet de twee schakelaars (de bewegingssensor en de handschakelaar) dan parallel schakelen.

Als de bewegingssensor helemaal in de lamp is geïntegreerd, kan dat wel eens moeilijk zijn, omdat je dan je lamp zult moeten opereren.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik heb een plaatje gemaakt van de schakeling. Links sluit je de spanning aan. De twee dikke lijnen zijn de aan-uit-schakelaars: de ene is de bewegingssensor, de andere is de handschakelaar. Rechts de lamp.
Plaatje bij antwoord
Cryofiel
15 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan, met een hotelschakeling... http://aladin.bibliotheek.nl/aladin_detail.asp?qpid=68388
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja hoor dat kan prima! Overbrug je je shakelaar welke door de bewegingsmelder wordt geschakeld parallel met een gewone enkelvoudige schakelaar. Als je de garage verlaat wel even de schakelaar weer terugzetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
daar hoef je alleen maar een 360 graden bewegings schakelaar voor bij de lamp te plaatsen die de hele garage bestrijkt als je dan niet volledig stilstaat blijft de lamp aan zolang je er bent.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing