Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe breng ik 72 volt naar 60 volt?

Ik wil graag een elektrische mountain bike maken en het motorpakket vraagt 60 volt. Na enige research naar LiFoPo4 batterijen (die schijnen het beste te zijn) blijkt de goedkoopste oplossing om twee 36v batterijen te nemen, en dan de 72v weer naar beneden te brengen naar 60v.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
989

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Simpel antwoord: Niet.
Dat kun je niet binnen redelijke kosten doen. Er zijn voltageconvertors maar voor deze toepassing is de electrische stroom zó groot dat je er een heleboel nodig hebt. De stroom bij dit soort toepassingen kan wel 100 ampere zijn. Dat converteer je niet goedkoop naar een ander voltage.

Wat ook niet werkt is je ESC slechts deels opensturen. Als hij bv 80% openstaat wordt er toch wat energie in warmte omgezet. Als je dit lange tijd doet bij de stroom van een electrische fiets, gaat de ESC warmte ontwikkelen. Om dit te voorkomen moet de ESC óf sterk overgedimensioneerd zijn (toch geen slecht idee vanwege piekstroom) of hij moet het grootste deel van zijn tijd echt 100% open staan en niet een beetje.

Je kunt het wel anders doen. Je kunt dit voltage (72 volt) houden en checken of je motor+ESC toch niet dit voltage aankan. Vaak noemen de specs namelijk één voltage dat gebaseerd is op de gemiddelde 3.7 volt van een Li-Ion accu.
De accu gaat echter tot van 2.7 (leeg) tot 4.2V (vol).
Dus op de zijkant van mijn boormachine staat '10.8V' (3 x 3.7V) maar als de accu vol is, krijgt hij echt 12.6V.
Het is dus belangrijk om te weten op hoeveel cellen je motor-ESC gebaseerd is, en niet op welk voltage.

Een andere mogelijkheid is om toch 60V (rond de 15-16 cellen) aan accus te nemen. Deze accus zijn goed samen te stellen uit accus voor de modelbouw.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding