Is het toegestaan om een verandering toe te passen op de eigen brandmeldinstallatie die in onderhoud is bij een ander bedrijf?
Ik beheer een kerkgebouw waar ook uiteraard een brandmeldinstallatie (eigenlijk ontruimingsinstallatie) aanwezig is.
De sirenes die daarop aangesloten zijn (slow whoop sirenes) zijn verouderd en werken niet goed meer. Ze zijn bovendien niet zo luid als de nieuwere sirenes, die soms wel 130d dBA geven.
Eigenlijk wil ik ze gaan vervangen door nieuwe sirenes van Siemens, die zijn industrieel en dus zeer luid.
Maar de brandmeldinstallatie is in onderhoud en controle door Ajax Chubb.
Als ik het hen zou vragen dan zouden ze zelf nieuwe sirenes plaatsen, maar uiteraard kiezen ze dan hun eigen merk (kosten per sirene: ronde de 40 á 50 euro)
Terwijl ik zelf de kennis en vaardigheid heb om nieuwe sirenes te plaatsen voor een 10'tje per stuk.
Ik ben nu benieuwd of het is toegestaan om op de eigen installatie, die in onderhoud is bij een extern bedrijf, veranderingen toe te passen.
Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.