Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik van een fietsdynamo een USB-oplader maken?

Hoe maak ik van een fietsdynamo een USB-Oplader?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (2)

Dat kan vrij simpel: behalve de dynamo heb je een bruggelijkrichter en een USB-adapter voor een auto nodig. De gelijkrichter maakt van de wisselspanning van de dynamo gelijkspanning, de adapter zorgt voor verlaging van de hogere spanning die afhankelijk is van de draaisnelheid naar een stabiele 5 V van de USB-connector die opde adapter zit. Eventueel kun je de efficiëntie nog iets verbeteren door een elektrolytische condensator na de gelijkrichter aan te sluiten.

Toegevoegd na 10 minuten:
Alle onderdelen bij elkaar op de foto....

Toegevoegd na 1 uur:
De aansluitingen van de dynamo verbind je met de wisselspanningsaansluitingen van de gelijkrichter, de + en - aansluiting aan de + en - van de elektrolytische condensator. Dan de + aan de tip van de adapter, de - aan de zijaansluiting van de adapter.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie bij je afbeeldingen een sigarettenstekker voor in de auto zitten; die werkt op 12V; een fietsdynamo levert ca. 6V wisselspanning, dus of dat voldoende is...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onbelaste spanning dynamo is best hoger, bovendien werkt zo'n adapter ook al vanaf een volt of 8!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onbelast heb je niets aan. Maar het zou kunnen werken, ook al heb je door de dubbele schakeling meer verlies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onbelast levert een fietsdynamo veel hogere spanning (stroombron!). Begrijp "dubbele schakeling" niet, leg uit s.v.p.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De eerste schakeling is de gelijkrichter met condensator en 7805, 7809 of 7812 voor de spanning die je dan weer aan je auto-USB-lader aansluit (met de volgende 7805 en condensator). Dus in het slechtse geval, verlies je 2x 0,7V en is het de vraag of die USB-adapter ook bij 6V werkt (omdat je voor 8-12V best hard moet fietsen).
In het voorbeeld van 'escape' heb je maar een enkele 7805 nodig en dus minder verlies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het voorbeeld van escape gebruikt een los-drop spanningsregelaar, dus minder verlies dan met een 7805. Overigens bevat de schakeling net als mijn voorbeeld een bruggelijkrichter, dus daar ook 2x 0,6V verlies... Ik heb niet bedoeld om tussen mijn gelijkrichter nog een extra spanningsregelaar te s
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
...zetten, dat zou inderdaad een nog hogere dynamospanning vragen. Ik heb zojuist nog even gemeten: een kant en klare USB adapter werkt vanaf 8,5 V, je kunt dus beter de schakeling van escape gebruiken, maar mijn oplossing is met minder soldeerwerk te maken, je kunt je gewone USB laadsnoertje gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Los-drop moet low-drop zijn....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga er van uit dat die USB adapter ook een voedingsschakeling bevat. Blijft enkel nog de vraag, hoeveel gelijkspanning blijft er op de fiets van Jelle12345 bij windkracht 4 tegenwind (= standard wind in NL? ;-) ) nog over?
Ja. Je zegt 'maken', dus ik ga er van uit dat je het zelf wilt doen.
Voor een paar euro onderdelen en een soldeerbout heb je een lader voor je fiets gemaakt.

Zie: http://www.14degrees.org/?p=5203
(Lees meer...)
Plaatje bij antwoord
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kun je misschien beter uitleggen hoe dat werkt? om zo iets te maken?
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing