Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als ik met het programma Magix rescue your videotapes VHS banden wil opnemen, welk compressietype kan ik dan het beste kiezen?

Het gaat dus echt om het opnemen. Later wil ik pas gaan converten. Ik wil zoveel mogelijk kwaliteit behouden zonder al te veel opslagruimte in te nemen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geef jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Antwoorden (2)

In dat geval zou ik een MPEG-4 type kiezen. Maar je moet even kijken of je onder de MPEG-4 selectie nog meer opties heb bij "geavanceerd" o.i.d. Een heel belangrijk ding is de bitrate. Bitrate is belangrijker dan resolutie. Als je een optie hebt om de bitrate in te stellen, dan gewoon zo hoog mogelijk. Vooral bij MPEG-4 is dat dus handig omdat het een redelijk kleine bestandsindeling is. Alles waar een 1080p/i resolutie achter staat is sowieso onzin. VHS banden hebben niet eens een standaard DVD resolutie, dus wat resolutie betreft hoeft het niet hoger te zijn dan 480/520. 720p resolutie kan wel helpen, maar alleen als je de kwaliteit zelf handmatig hebt verbeterd met andere videobewerkingssoftware.
Dus in ieder geval is de MPEG-4 optie goed als je de bitrate kan veranderen/verhogen en anders van de keuzes die ik zie is 'HDV 720p30' ook een goede.

Toegevoegd na 6 minuten:
Bij nader inzien zou ik toch eerst de HDV 720p30 instelling gebruiken (ook zeker na het controleren van de bitrate) aangezien het om opnemen gaat. Neemt iets meer schijfruimte in dan MPEG-4, maar goed ingesteld is de kwaliteit wel beter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Persoonlijk zou ik juist niet zo snel kiezen voor MPEG4, juist door de compressie (hoewel deze tegenwoordig in zo'n beetje iedere camcorder zit en dan heet deze AVCHD etc). Ook doordat je met VHS materiaal werkt (SD resolutie, geen HD).
Een DV PAL codec zou mijn eerste keus zijn. Dit is een 25Mbit, MPEG2 variant. Komt erop neer dat je ongeveer 13Gb/uur aan HDD ruimte nodig hebt. MPEG2 heeft meer I-frames in de compressie (I is volledig beeld). Als je later wilt snijden of bewerken dan heb je deze zoveel mogelijk nodig.
Als je met nederlandse opnames werkt moet je ook oppassen voor alles waar 30 of 60 achter staat (slaat op de frames per seconde). Dan gaat hij dus onnodig een aanpassing maken aan je framerate, en je wilt juist je materiaal zo puur mogelijk houden lijkt me. In NL gebruiken we 50i (50 beelden interleaved), of 25P (progressief).
Als je nu ook nog ergens een timebase corrector op de kop kunt tikken voor SD, dan kun je je beelden nog beter inladen. Deze herstelt namelijk (deels, hij kan niet toveren) het signaal van de VHS banden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deel jouw antwoord
0 / 2500
Geef Antwoord

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing