Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is wikkelverhouding?

Ik heb een laagohmige speaker (4 ohm) die ik omhoog wil transformeren naar 25 ohm. Er word hierbij over wikkelverhoudingen en transformatorverhoudingen gesproken, maar dat zegt mij niets. Kan iemand mij vertellen welk soort audiotransformator ik nodig heb?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een luidsprekertransformator moet een groot frequentiegebied bestrijken, ongeveer van 20 tot 20000 Hz.. Dit brengt veel tegenstrijdigheden met zich mee zoveel zelfs dat men ertoe is overgegaan om de hifi eindversterkers transformatorloos te maken. Ze worden nog wel gebruikt als vele speakers op een net zijn aangesloten., maar daar worden minder eisen gesteld.
De kwaliteit gaat in ieder geval er op achteruit. Een paar oorzaken: De eigenschappen van de ijzerkern zijn heel belangrijk, met de hogere frequenties nemen de ijzerverliezen sterk toe. De koppeling van de wikkelingen worden beinvloed door capaciteit en zelfinductie. De demping van de luidspreker wordt een stuk slechter.
Je moet goed onderlegd zijn in de theoretische elektriciteitsleer om het probleem te kunnen begrijpen. Maar als het moet probeer dan eens een ringkerntrafo van 220/110v primair naar 24v secundair 50Hz. en sluit de secundaire kant aan op de luidspreker.
Een belangrijke factor is natuurlijk het uitgangsvermogen van de versterker en het vermogen van de speaker.
Let wel dit is een proefje, succes zal tegenvallen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat is de verhouding tussen het aantal wikkelingen op de twee spoelen die de trafo heeft. Ik denk dat je ong. 1:6 nodig hebt (4:24). Sluit de speaker dan aan op de grootste (dunste) wikkeling.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
u bedoelt natuurlijk: sluit de speaker aan de laagste spanning, dus de secundaire wikkeling met de minste wikkelingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de hoogste spanning, dus de langste wikkeling. Een speaker van 25 Ohm heeft een hogere spanning nodig dan die van 4 Ohm voor het zelfde vermogen. Vandaar de omhoog transformatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
uitgegaan wordt van een versterker die aan een luidspreker met een impedantie van 25 ohm een bepaald vermogen geeft. Dat wil zeggen er staat een spanning op de luidsprekerspoel en daardoor loopt er een stroom. Nu wil je er een 4 ohms luidspreker op aansluiten,dan moet je de impedantie en daarmee de spanning omlaag transformeren maar je verhoogt de stroom met de transformatieverhouding zodat het vermogen hetzelfde blijft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
U heeft gelijk. Ik ging uit van de omgekeerde situatie :-) De versterker heeft een 25 Ohms uitgang (hoge spanning, lage stroom), de speaker heeft een 4 Ohms ingang (lage spanning, hoge stroom). Dus je moet de spanning transformeren van hoog naar laag. De verhouding is ong. 1 op 6. De speaker komt dan op de korte wikkeling (en waarschijnlijk de dikste). Je moet wel een echte audio transformator hebben, een standaard 230 naar 40 Volt trafo zou kun je proberen (voor experimenteren), maar ze zijn niet ontworpen voor de hogere frequenties, dus zal het geluid niet best zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betekend de verhouding (bijvoorbeeld) 1:6, dat de stroom 6x sterker wordt gemaakt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de spanning 6x omlaag getransformeerd wordt dan zal de secundaire stroom 6x hoger zijn dan de primaire stroom. Immers als je de verliezen niet meerekent dan is het primaire vermogen gelijk aan het secundaire vermogen dus Ep x Ip = Es x Is

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 5000
Gekozen afbeelding